Tuesday, August 15, 2017

ပအို၀္းေဒသအလွ

ေတာင္ႀကီး၊ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္၊ ၾသဂုတ္လ (၁၆) ရက္



ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာႏိုင္ငံသည္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးေပါင္းစံု (၁၃၅)မ်ဳိးျဖင့္္  ဖဲြ႕စည္း တည္ေထာင္ထားသည့္ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံပင္ျဖစ္သည္။ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးေပါင္းစံု (၁၃၅)မ်ဳိးအနက္ မိမိတို႔ပအို၀္းပအို၀္းတိုင္းရင္းသားသည္လည္း   ျပည္ေထာင္စု၀င္တိုင္းရင္းသား တစ္မ်ဳိးပင္ျဖစ္သည္။ မိမိတို႔ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အထက္ပိုင္း၊ ေအာက္ပိုင္းေနရာေဒသ အႏွံ႔အျပားတြင္ မွီတင္းေနထိုင္လ်က္ရွိသည္။  မိမိတုိ႔ပအိုဝ္းတိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ား၏ မူလအစ ပထမသည္ တရုတ္ႏိုင္ငံအေနာက္ဘက္ရွိ မြန္ဂိုးလီးယားကုန္းျပင္ျမင့္ေဒသျဖစ္သည္။ ဘီစီ ၁၂၀၀ခန္႔ တြင္ ပအိုဝ္းတိုင္းရင္းသားတို႔သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းသို႔ ရွမ္း၊ ကရင္တို႔နည္းတူ အုပ္စု(၃)အုပ္ခဲြၿပီး ဧရာ၀တီ၊ သံလြင္၊ မဲေခါင္ျမစ္ေၾကာင္းအတိုင္းဝင္ေရာက္လာခဲ့ၾကသည္။

ပထမအုပ္စုသည္ မဲေခါင္ျမစ္ေတာင္ၾကားမွတစ္ဆင့္ မဲေခါင္ျမစ္ဝကၽြန္းေပၚေဒသတြင္ အေျခခ် ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။ ႏွစ္အတန္ၾကာေသာအခါ ထပ္မံဝင္ေရာက္လာေသာ ထိုင္းလူမ်ဳိးမ်ားေၾကာင့္ ပအိုဝ္းတိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားသည္ မူရင္းေနထိုင္ရာေဒသမွတစ္ဆင့္ ကေမၻာဒီးယား၊ ဖိလစ္ပိုင္ ႏိုင္ငံမ်ားသို႔ ေရႊ႕ေျပာင္းသြားၾကကာ အခ်ဳိ႕ေသာပအို၀္းတိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ကရင္ျပည္နယ္၊ ေကာ့ဂရိတ္၊ ဘားအံ၊ သထံုသို႔ ေရာက္ရွိခဲ့ၾကသည္။ ထို႔ေနာက္ ပထမအုပ္စု ပအိုဝ္းတိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးတို႔သည္ သုဝဏၰဘူမိ သထံုေနျပည္ေတာ္ကို တည္ေထာင္ခဲ့ၾကသည္။ ဒုတိယပအို၀္းအုပ္စုသည္ ေရႊလီျမစ္အတိုင္းေနရင္းေဒသမွ အေနာက္ေတာင္ဘက္က်က်သို႔ ဦးတည္၍ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းသို႔ ဝင္ေရာက္လာခဲ့ၾကကာ ဧရာဝတီျမစ္သို႔ေရာက္ရွိလာခဲ့ၾကၿပီး တေကာင္းတြင္ အေျခခ်ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။ ေနာက္ထပ္ဝင္ေရာက္လာေသာလူမ်ဳိးမ်ားေၾကာင့္ ေတာင္ဘက္သို႔ ထပ္မံ ေရႊ႕ေျပာင္းၿပီး ဟန္လင္း၊ ဗိႆႏိုးႏွင့္ သေရေခတၱရာတို႔တြင္ အဆင့္ဆင့္အေျခခ်ေနထုိင္ခဲ့ၾက ျပန္သည္။ သေရေခတၱရာ ေခတ္ပ်က္ၿပီးေနာက္ အခ်ဳိ႕ေသာပအိုဝ္းတိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားသည္ ပဲခူးရိုးမေတာင္တန္းကိုျဖတ္ၿပီး သံလြင္ျမစ္ဝွမ္း၊ စစ္ေတာင္းျမစ္ဝွမ္းမ်ားသို႔ ဦးတည္သြားေရာက္ေနထုိင္ ခဲ့ၾကသည္။ အခ်ဳိ႕ေသာပအိုဝ္း တိုင္းရင္းသားမ်ားသည္ကား သထံုၿမိဳ႕ျပကိုတည္ႏွင့္ၿပီးေသာ ပထမအုပ္စုပအိုဝ္းတို႔ႏွင့္အတူ ေရႊ႕ေျပာင္းအေျခခ်ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။

 ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းသို႔ ေနာက္ဆံုးဝင္ေရာက္လာေသာ တတိယပအိုဝ္းအုပ္စုသည္ တရုတ္ ျပည္မွ ကြတ္ခိုင္၊ က်ဴကုတ္ေတာင္ၾကားမွတစ္ဆင့္ လားရႈိးေတာင္တန္းကိုျဖတ္ၿပီး ယခုရွမ္းျပည္နယ္ ေတာင္ပိုင္း လြိဳင္လင္၊ ေတာင္ႀကီးေဒသမ်ားတြင္ အေျခခ်ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။ ေနာက္ထပ္ ဝင္ေရာက္လာေသာ ရွမ္းလူမ်ဳိးမ်ားေၾကာင့္ အခ်ဳိ႕ေသာပအိုဝ္းတိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားသည္ ေမာက္မယ္ႏွင့္ လြိဳင္ေကာ္ဘက္သို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ေနထုိင္ခဲ့ၾကၿပီး အခ်ဳိ႕ေသာပအိုဝ္းတိုင္းရင္းသား တို႔သည္ကား မူရင္းအေျခခ်ရာေဒသျဖစ္သည့္ လိြဳင္လင္၊ ေတာင္ႀကီးေဒသတို႔တြင္ပင္လွ်င္ ဆက္လက္ ေနထုိင္ခဲ့ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ပအိုဝ္းအမ်ားစုသည္ ေတာင္ဘက္သံလြင္ျမစ္ဝွမ္း၊ စစ္ေတာင္းျမစ္ဝွမ္းမွ တစ္ဆင့္ ပင္လယ္ကမ္းေျခေဒသမ်ားသို႕ ေျပာင္းေရႊ႕ေနထုိင္ခဲ့ၾကျပီး သုဝဏၰဘူမိ သထံုျပည္တြင္ ရွိႏွင့္ၿပီးေသာ ပထမပအိုဝ္းအုပ္စုႏွင့္ ဒုတိယပအိုဝ္းအုပ္စုတို႔ႏွင့္အတူအေျခခ် ပူးေပါင္းေနထိုင္ခဲ့ၾက သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ သမိုင္းပညာရွင္မ်ား ေရးသားျပဳစုထားသည့္ မွတ္တမ္းမ်ားကိုၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္  မိမိတို႔ပအိုဝ္းတိုင္းရင္းသားမ်ား၏ ဘူမိနက္သန္သည္ ျမန္မာျပည္ေအာက္ပိုင္းေဒသ သု၀ဏၰဘူမိ သထံု ပင္ျဖစ္သည္။ မိမိတို႔ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားမ်ား ရွမ္းျပည္နယ္ေတာင္ပိုင္းေဒသသို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ ေနထိုင္ျခင္းသည္ သထံုျပည္ကို ေအဒီ - ၁၀၅၇ ခုတြင္ ပုဂံျပည့္ရွင္ အေနာ္ရထာမင္းမွ  လာေရာက္ တိုက္ခိုက္၊ သိမ္းပိုက္ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ပင္ျဖစ္သည္။  ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို႔မီွတင္းေနထိုင္ရာ သု၀ဏၰ ဘူမိသထံုျပည္ႀကီးကို အေနာ္ရထာမင္းသိမ္းပိုက္ၿပီးေနာက္ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို႔သည္လည္း သထံုျပည္မွ အုပ္စု(၉)အုပ္စုခဲြ၍ ထြက္ခြာလာရာက အခ်ဳိ႕ေသာပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို႔သည္ မူရင္း ေနထုိင္ရာေဒသျဖစ္သည့္ ရွမ္းျပည္နယ္ေတာင္ပိုင္းသို႔ ျပည္လည္ေရႊ႕ေျပာင္းေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္မွ အစျပဳ၍ ယခုတြင္မူ ရွမ္းျပည္နယ္ေတာင္ပိုင္းသည္ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို႔ အမ်ားစုမွီတင္းေနထိုင္ရာ ေဒသျဖစ္လာခဲ့သည္။

 ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို႔သည္ အမ်ားအားျဖင့္ ေတာင္ယာစိုက္ပ်ဳိးျခင္းျဖင့္ အသက္ေမြး၀မ္း ေၾကာင္းျပဳလ်က္ရွိၾကသည္။ ေက်းရြာတည္ေဆာက္ရာတြင္လည္း သီးႏွံျဖစ္ထြန္းသည့္ ေျမေနရာ ေဒသကိုရွာေဖြ၍ ေက်းရြာတည္လ်က္ရွိၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို႔ ေနထိုင္ရာေဒသအမ်ားစုကိုၾကည့္မည္ဆိုလွ်င္ ေတာင္ကုန္းထက္ႏွင့္ စိမ္းလန္းစိုေျပၿပီး ေတာေတာင္ ထူထပ္ေသာ ေတာင္ေပၚေဒသမ်ားတြင္ အမ်ားဆံုးေတြ႕ႏိုင္ေပသည္။ ပအို၀္းလူမ်ဳိးတို႔၏ စိတ္ေန စိတ္ထားသည္ သဒၵါတရားထက္သန္ကာ ျဖဴစင္ရိုးသားလွေပသည္။ ေႏြးေထြးေသာ အၿပံဳး၊ ျဖဴစင္ေသာ စိတ္ထား၊ ေက်ပြန္ေသာ ဧည့္၀တ္ျပဳမႈတို႔သည္ မိမိတို႔ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားေဒသကို ေရာက္ဖူးသူတိုင္းအသိပင္ျဖစ္သည္။
 စိုက္ပ်ဳိးေရးအေနျဖင့္ သနပ္ဖက္၊ ၾကက္သြန္၊ ေျပာင္း၊ လက္ဖက္၊ အာလူးစသည့္ သီးႏွံမ်ားကို အဓိကထားကာစိုက္ပ်ဳိးၾကၿပီး အျခားေသာ ေျမပဲ၊ ပဲပုတ္၊ ႏွမ္း၊ စပါး၊ ပဲစင္းငုံ စသည့္သီးႏွံမ်ားကိုလည္း ရာသီအလိုက္ စိုက္ပ်ဳိးၾကပါသည္။ မိမိတို႔ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားသည္ ေရွးယခင္ ဘိုးဘြားတို႔လက္ထက္ ကတည္းကပင္ ကိုယ္ပိုင္စာေပ၊ ကိုယ္ပိုင္ယဥ္ေက်းမႈ၊ ကိုယ္ပိုင္ဓေလ့ထံုးတမ္းမ်ားႏွင့္ ေနထုိင္လာခဲ့ၾက သည္မွာ ယေန႔တိုင္ပင္ျဖစ္သည္။ ဘာသာေရးယံုၾကည္ကိုးကြယ္မႈအျဖစ္ ဗုဒၶဘာသာကို အမ်ားဆံုး ယံုၾကည္ကိုးကြယ္ၾကၿပီး ခရစ္ယာန္ဘာသာကို ကိုးကြယ္သည့္ ပအို၀္းတုိင္းရင္းသားသည္လည္း အနည္းငယ္ရွိေပသည္။ ေက်းရြာတိုင္းတြင္ နန္းေတာ္သဖြယ္ ခမ္းနားထည္၀ါလွသည့္ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ေက်ာင္းကို ေတြ႔ရွိႏိုင္ေပသည္။ ဤသည္ကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ သဒၵါတရားထက္သန္ၿပီး ဘာသာေရး ယံုၾကည္မႈတြင္ အလြန္ပင္ကိုင္းရႈိင္းသည့္ လူမ်ဳိးျဖစ္ေၾကာင္း သိရွိႏိုင္ေပသည္။ အခါႀကီး၊ ရက္ႀကီးႏွင့္ လျပည့္၊ လကြယ္ေန႔ေရာက္တိုင္း အိုးစည္ဗံုေမာင္းတီးကာ ကေလးမွအစ လူႀကီးအဆုံး ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းတက္၍ လွဴဖြယ္ပစၥည္းအလီလီႏွင့္ ေကာင္းမႈကုသိုလ္ျပဳၾကပံုသည္ ျမင္ရသူ တိုင္း၏ႏွလံုးသားကို လိႈက္ဖိုေစပါသည္။

ကုသိုလ္ေကာင္းမႈျပဳရာတြင္၀ယ္ ဗုဒၶ၏သားေတာ္အျဖစ္ခံယူသည့္ ရွင္ေလာင္းပဲြ (ပြယ္ပင္တန္)သည္ အစည္ကားဆံုးျဖစ္၏။ ရွင္ေလာင္းပဲြ(ပြယ္ပင္တန္)သည္ မိမိပအို၀္း တိုင္းရင္းသားတို႔၏ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ဓေလ့ထံုးတမ္းကို မည္မွ်ပင္အေလးထား ခ်စ္ျမတ္ႏိုးသည္ႏွင့္ ဘာသာေရးယံုၾကည္ကိုးကြယ္မႈတြင္ မည္မွ်ပင္နက္႐ိႈင္းသည္ကို ပံုေဖာ္ေနေပသည္။ ရပ္ရြာတြင္ သာေရး၊ နာေရးပဲြမ်ား ရွိလာပါက အားလံုးစုေပါင္းလုပ္ေဆာင္ၾကသည့္ ဓေလ့သည္ စည္းလံုးျခင္း၊ တစ္ဦးအေပၚတစ္ဦး ရိုင္းပင္းကူညီလိုစိတ္ရွိျခင္း၊ အျပန္အလွန္ေလးစားတန္ဖိုးထားျခင္း၊ ေစတနာ သဒၵါတရားထက္သန္ျခင္း စသည့္ ပံုရိပ္မ်ားကို ထင္ဟပ္ေပၚလြင္ေစပါသည္။

ပအို၀္းေဒသ၏အလွကို ဖံုးလႊမ္းေနၾကသည့္ စိမ္းလန္းေသာ ေတာေတာင္၊ စီးဆင္းေနေသာ ေခ်ာင္းအသြယ္သြယ္၊ ရိုးသားျဖဴစင္ေသာစိတ္ထား၊ ခ်စ္စရာေကာင္းေသာ ဓေလ့ရိုးရာယဥ္ေက်းမႈ စသည့္အရာတို႔သည္ မိမိတို႔ပအို၀္းေဒသကို ပို၍ပင္သာယာလွပေနေစေပသည္။ဤသို႔ေသာ ပအို၀္းေဒသအလွကို ဖံုးလႊမ္းေပးေနေသာအလွတရားတို႔ ေရရွည္တည္တံ့ခိုင္ၿမဲဖို႔္ထိန္းသိမ္းရန္ တာ၀န္သည္ ပအို၀္းလူမ်ဳိးတိုင္းတြင္ရွိေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ မိမိတိုလူမ်ဳိး၏ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ဓေလ့ထံုးတမ္း၊ စာေပ၊ ဘာသာ သာသနာ၊ ေတာေတာင္၊ ေရေျမ၊ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္အေပၚ ခ်စ္ျမတ္ႏိုး  တန္းဖိုးထားၾကရန္ႏွင့္ မိမိတို႔ပအို၀္းေဒသ အစဥ္ထာ၀ရလွပေနေစဖို႔ အားလံုး၀ိုင္း၀န္းထိန္းသိမ္းၾကပါစို႔ ဟု တိုက္တြန္းေရးသားတင္ျပအပ္ပါသည္။

ခြန္ေက်ာ;ေခါင္; (ထီရီးေဟာ္ထုိ)

Powered by Blogger.