Monday, August 6, 2018

“ဝႆန္ခ်ိန္ခါ ဝါတြင္းကာလပအိုဝ္းေဒသ”

ေတာင္ႀကီး၊ ၂၀၁၈ ခုႏွစ္၊ ၾသဂုတ္လ (၆)ရက္



ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္သည္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးေပါင္းစံု (၁၃၅)မ်ိဳးျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းတည္ေထာင္ထားေသာ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံပင္ျဖစ္သည္။ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ားအနက္ ကၽြႏ္ုပ္တို႔ပအိုဝ္းတုိင္းရင္းသားသည္လည္း ျပည္ေထာင္စုဝင္ တုိင္းရင္းသားလူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးပင္ျဖစ္သည္။ ပအိုဝ္းလူမ်ိဳးမ်ားသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အထက္ပိုင္းႏွင့္ေအာက္ပိုင္းေဒသ အႏွံ႔အျပားတြင္ မွီတင္းေနထိုင္လ်က္ရွိသည္။ ပအိုဝ္းလူမ်ိဳးမ်ားေနထိုင္ရာေဒသအမ်ားစုမွာေတာင္ေပၚေဒသမ်ားတြင္ အမ်ားဆံုးေတြ႔ႏိုင္သည္။ ပအိုဝ္းလူမ်ိဳး၏ စိတ္ေနစိတ္ထားသည္ သဒၶါတရားထက္သန္ကာ ျဖဴစင္ရိုးသားလွေပသည္။ ကၽြႏ္ုပ္တု႔ိပအိုဝ္းလူမ်ိဳးသည္ ေရွးယခင္ ဘိုးဘြားလက္ထက္ကတည္းကပင္ ကိုယ္ပိုင္စာေပ၊ ကိုယ္ပိုင္ယဥ္ေက်းမႈ၊ ကိုယ္ပိုင္ရိုးရာဓေလ့ထံုးတမ္းမ်ားႏွင့္ ေနထိုင္လာခဲ့ၾကသည္မွာယေန႔တိုင္ပင္ျဖစ္သည္။

ပအိုဝ္းေဒသ၏  ဝါတြင္းကာလအေၾကာင္းကိုမေဖာ္ေဆာင္မည္ ဝါတြင္းကာလျဖစ္ေသာဝါဆိုလ၏ ထူးျခားခ်က္ကိုကနဦးတင္ျပသြားပါမည္။ ဝါဆိုလသည္ ေႏြရာသီတစ္ဝက္၊ မိုးရာသီတစ္ဝက္လ ျဖစ္သည္။ ေရွ႕လဆန္းတစ္ဆယ့္ငါးရက္က ေႏြရာသီ၌ အက်ံဳးဝင္၍ ေနာက္လျပည့္ေက်ာ္ တစ္ဆယ့္ငါးရက္ကမိုးရာသီတြင္ အက်ံဳးဝင္သည္။ ဝါဆိုလတြင္ မိေက်ာင္းပန္းမ်ားေဖြးေဖြးလွဳပ္ပြင့္ၾကသျဖင့္ “ဝါဆိုလေျပာင္း၊ မိေက်ာင္းေဖြးေဖြးမိုးေအးေအး”ဟုေရွးေတာင္သူဦးႀကီးတို႔ကဆိုခဲ့ၾကသည္။  ဝါဆိုလတြင္ မိုးမ်ားသည္းထန္စြာရြာသြန္း၍ လယ္ကြင္းျပင္တစ္ခုလံုးေရေတြေဖြးေနသျဖင့္ “ဝါဆိုဝါေခါင္ ေရေဖာင္ေဖာင္”ဟုလည္းဆိုခဲ့ၾကသည္။ ေန႔ဝါဆို၊  ညျပာသိုဆိုသည့္အတိုင္းဝါဆိုလတြင္ ညတာတို၍ ေန႔တာရွည္သည္။ ဝါဆိုလ၌ မြန္းတည့္ခ်ိန္တြင္ လူရိပ္မထြက္၊ ေနပူတြင္ ရပ္ေနလွ်င္ လူ႔ရိပ္ကလူ႔ေအာက္မွာေပ်ာက္ေနသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ “ဝါဆိုလူ႔ေအာက္၊ အရိပ္ေပ်ာက္”ဟုလည္းဆိုျပန္သည္။ ပုဂံေခတ္ကဝါဆိုကိုမလြတ္တာ၊ ျမြယ္တာ၊ ႏြယ္တာ၊ ေႏြတာဟုအမ်ိဳးမ်ိဳးေခၚေဝၚခဲ့ၾက၏။ အဓိပၸာယ္ကလယ္ေျမတိုင္းေသာလ၊ ေျမတိုင္းလ(ျမြယ္ = လယ္ေျမ၊ တာ = တိုင္းတာေသာလ )၊ ေႏြရာသီလြန္ၿပီးေသာလ (ေႏြ = ေႏြရာသီ၊ တာ= လြန္ၿပီးေသာကာလ) ေႏြရာသီ၏ အဆံုးျဖစ္ေသာလဟုအဓိပၸာယ္ဖြဲ႔ဆိုၾကသည္။ ဝါဆိုဟူေသာေဝါဟာရသည္ အင္းဝေခတ္ေရာက္မွ တြင္က်ယ္လာသည္။ဝါဆိုဟူသည္ ရဟန္းသံဃာတို႔ ဝါဆိုဝါကပ္ ျပဳေတာ္မူေသာလဟုမိုးသံုးလအတြင္းရဟန္းေတာ္မ်ား၊ ေက်ာင္း၌ေနပါမည္ဟုရြတ္ဆိုေသာလဟုဆိုၾကသည္။

ေရွးပေဒသရာဇ္ေခတ္ကဝါဆိုလ၏ပြဲေတာ္သည္ ပဥၨင္းခံရွင္ျပဳပြဲေတာ္ျဖစ္သည္။ ဗုဒၶသာသနာေတာ္တိုးတက္စည္းကားျပန္႔ပြားေရးႏွင့္ ဗုဒၶယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္မ်ားထြန္းကားေရးတို႔ကိုရည္ရြယ္၍ ေရွးဘုရင္မ်ားကအေျမာ္အျမင္ႀကီးစြာက်င္းပခဲ့ၾကသည္။ ၁၈၈၅ခုႏွစ္တြင္ပေဒသရာဇ္ႏွင့္အတူထိုရာသီပြဲေတာ္ ကြယ္ေပ်ာက္သြားၿပီးေနာက္ ဝါဆိုပြဲေတာ္သည္ ရာသီပြဲေတာ္အျဖစ္ေရာက္ရွိလာခဲ့သည္။ ဝါဆိုပြဲေတာ္ဟူရာ၌ သံဃာေတာ္မ်ားဝါဆိုဝါကပ္ပြဲ၊ ဝါဆိုပန္း၊ ဝါဆိုဆြမ္း၊ ဝါဆိုသကၤန္းကပ္လွဴပြဲ၊ သက္ႀကီးပူေဇာ္ပြဲမ်ားပါဝင္ေလသည္။

“သေႏၶေတာထြက္၊ ဓမၼစက္၊ တစ္ခ်က္ျပာဋီဟာ”ဆိုသည့္အတိုင္းဝါဆိုလျပည့္ေန႔သည္ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ ပဋိသေႏၶယူရာေန႔ျဖစ္သည္။ အေလာင္းေတာ္ ေတာထြက္ေတာ္မူေသာေန႔လည္းျဖစ္သည္။ ဘုရားရွင္ဓမၼစၾကာတရားဦးေဟာေတာ္မူေသာေန႔လည္းျဖစ္သည္။ ဘုရားရွင္တန္ခိုးျပာဋီဟာ ျပေတာ္မူေသာေန႔လည္းျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ဝါဆိုလျပည့္ေန႔ကို“ဓမၼစၾကာအခါေတာ္ေန႔”အျဖစ္ သတ္မွတ္ၾကသည္။ မဟာသကၠရာဇ္ (၁၀၃) ခု၊ ဝါဆိုလျပည့္ေန႔ စေနေန႔ ညေနခ်မ္းေနဝင္လထြက္ခ်ိန္တြင္ ပဥၥဝဂၢီငါးဦးတို႔ အမွဴးရွိေသာနတ္ျဗဟာၼတို႔အားဓမၼစၾကာတရားဦးေဟာေတာ္မူခဲ့သည္။

ပအိုဝ္းလူမ်ိဳးတို႔သည္ ယံုၾကည္ကိုးကြယ္မႈအေနႏွင့္ ေရွးပေဝသဏီကတည္းကသုဝဏၰဘူမိသထံုျပည္ေနစဥ္ကပင္ ေထရဝါဒဗုဒၶဘာသာကိုကိုးကြယ္ယံုၾကည္ခဲ့ၾကသည္မွာယေန႔ထိတိုင္ပင္ျဖစ္သည္။ ပအိုဝ္းေက်းရြာတိုင္းတြင္ နန္းေတာ္သဖြယ္ခမ္းနားထည္ဝါေသာဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမ်ားရွိၾကသည္။ သဒၶါတရားထက္သန္ေသာလူမ်ိဳးျဖစ္ၿပီးအခါႀကီးရက္ႀကီးႏွင့္ ဝါတြင္းသံုးလ၊ ဝါတြင္းသံုးလမဟုတ္သည့္ လျပည့္၊ လကြယ္ ဥပုသ္ေန႔ေရာက္တုိင္းအလုပ္မ်ားနားၿပီးအိုးစည္ဗံုေမာင္းတီးကာကေလးမွအစလူႀကီးအဆံုးစုေပါင္းဘုန္းႀကီးေက်ာင္းတက္ၾက၍ လွဴဖြယ္ပစၥည္းအလီလီတို႔ႏွင့္ ေကာင္းမႈကုသိုလ္ျပဳၾကပံုသည္ ျမင္ရသူတိုင္း၏ ႏွလံုးသားကိုလိွဳက္ဖိုေစပါသည္။ အထူးသျဖင့္ ဝါတြင္းသံုးလဘာသာေရးဆိုင္ရာေန႔ထူးေန႔ျမတ္ကာလမ်ားမွာလည္းဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမ်ားႏွင့္ ဇရပ္မ်ားတြင္သီတင္းသီလေဆာက္တည္သူမ်ားႏွင့္ ျပည့္ၾကပ္ေနတတ္ၾကသည္။ ထိုအခါမ်ိဳးမွာသက္ဆိုင္ရာေက်ာင္းဒကာမ်ားရြာလံုးကၽြတ္အလွည့္က်တာဝန္ျဖင့္ “သြမ္စာဂ”ေခၚ အလွည့္က်ဆြမ္းခ်က္ၿပီးသံဃာေတာ္မ်ာႏွင့္ ဥပုသ္ ေဆာက္တည္ၾကသည့္ ဥပုသ္သည္မ်ား၊ ေက်ာင္းတက္ၾကသည္႔ ဧည္႔သည္မ်ားအားလံုးကိုဆြမ္းခဲဖြယ္စသည္တို႔ျဖင့္ လွဴဒါန္းသည့္ အေလ့အထေကာင္းမ်ားလည္းယေန႔ထိတိုင္ ဂုဏ္ယူဝင့္ၾကြားစြာက်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ရွိေနပါသည္။

ယခုအခါ ဥတုရာသီကားပူျပင္းလွေသာေႏြရာသီေက်ာ္လြန္၍ ခ်မ္းစိမ့္ေသာရာသီဟုသမုတ္ၾကေသာမိုးရာသီသို႔ ေရာက္ရွိလာၿပီ၊ ဝါတြင္းကာလပအိုဝ္းလူမ်ိဳးမ်ားျဖတ္သန္းသည့္ ဓေလ့ထံုးတမ္းမ်ားကို ျပန္လည္ျမင္ေတြ႔ရေတာ့မည္ျဖစ္သည္။ ယခုလိုအခ်ိန္အခါေရာက္တိုင္းဇာတိေျမကိုလြမ္းဆြတ္သတိရသည့္ဒဏ္ျပင္းထန္လွသည္မွာဇာတိေျမႏွင့္ အေနေဝးေသာသူမ်ားကသာအသိပင္ျဖစ္ပါသည္။ မိုးရာသီဝါတြင္းကာလ လျပည့္၊ လကြယ္ေရာက္တိုင္းဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းတြင္ ဆြမ္းေတာ္ကပ္ရန္အတြက္ အဖိတ္ညမွာလူငယ္မ်ားသည္ အိမ္တစ္အိမ္တြင္စုၿပီး လူငယ္ေခါင္းေဆာင္မ်ား၏ ၾသဝါဒကိုခံယူကာလိုအပ္ေသာခဲဖြယ္မ်ားကို ျပင္ဆင္ရင္းစကားမ်ားေဖာင္ဖြဲ႔ေျပာဆိုၾကၿပီးေနာက္ အိုးစည္ဗံုေမာင္းမ်ားကိုတီးကာေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္ႏွင့္ ကုသိုလ္လုပ္ေနၾကသည္ကို ျပန္ျမင္ေယာင္ေနမိပါသည္။

“ဝါတြင္းအလြမ္း……ဟိုး…..ေတာင္ေပၚစခန္းေတာင္ဘက္ဖ်ားက ရွမ္းကုန္းနားမွာေနထိုင္ဝတ္စားပအိုဝ္းမ်ား၏ ဝါတြင္းသံုးလမေနာအလွႏွင့္ စိတ္ျဖစ္ကုသုိလ္ စုေပါင္းပံုကိုအေဝးစာဆိုအလြမ္းပိုငါကေျပာျပပါမည္…လဖိတ္ေန႔ညေအးျမလွေသာ္ ျဖဴေရာ္အပ်ိဳ အၿပံဳးခ်ိဳေသြး မႏွီးေဝးေမွာင္ လူပ်ိဳေခါင္အိမ္ နန္းဆန္ေဝျဖစ္ ေျခလွမ္းလာၿပီထိုတြင္လူပ်ိဳ ဇြဲပိုလို၍ မ်က္ေတြ႔သူကိုစိပ္စိပ္ၾကည့္ရန္ အရံေရာက္ၿပီပ်ိဳေခါင္အိမ္ဆီစံုၿပီအားလံုးစံုရံုးၿပံဳးေပ်ာ္ ဆြမ္းေတာ္ထိုးရင္းလင္းကြင္းတီးကာေမာင္းသံလိုက္၍ ဗံုဒံုဒံုျဖင့္ မိုးထိၾကားေအာင္ စြမ္းေဆာင္ေလၿပီးအနီးအနားရြာလူပ်ိဳမ်ားလည္းအပ်ိဳေခ်ာရွိရာတို႔မ်ားရြာကိုလာလယ္ေလၿပီထိုစဥ္ေပ်ာ္ေဆးနယ္ေဟြးသံႏွင့္ စုစည္းေပ်ာ္သည္…မနက္ခင္းမွာအလင္းဖ်ာခ်ိန္ ဗံုရွည္လင္ကြင္းေမာင္းတီးရင္းႏွင့္ တန္းစီကာေလ ျမတ္ေရႊေက်ာင္းသို႔ ဆြမ္းပို႔ဆက္သနက္ျပာလွျဖင့္ ဖ်ာခင္းပန္းလဲတစ္ပဲကုသိုလ္ အဖံုဖံုယူၾကအခ်ိန္ရေသာ္ နိဗၺာန္ေဆာ္တရားေတာ္ကို ႀကီးပိုငယ္ဆံုအားလံုးနာၾက၏။ နာၿပီးခ်င္းပင္ သူေတာ္စင္တြကသံုးလွည့္ေဆာင္ရန္စီဆင္ျပန္ႏွင့္ ေနာက္ေန႔နက္ခင္းစာဂဧည့္ရန္ အျဖန္ျဖန္ကိုစီစဥ္ေလရာညခါေရာက္ေသာ္ နယ္ေဟြးေခၚၿပီးမနက္လင့္လ်က္ စာဂဆက္ထိေပ်ာ္ၾကေလ၏ အမွန္ေပ်ာ္၏၊ ေပ်ာ္သည္ၾကားကခ်စ္ရမ်က္ႏွာ အၿပံဳးသာကို ျမင္ရသည့္အခိုက္ ေမွာင္မိုက္ကမာၻ အသည္းလႊာကိုတဟုန္ထိုးလို႔ လင္းပိုလာၿပီထိုသည္ငါကဘဝေျခေနရရိုးရာဌာေနေဝးရသည္မွာဝမ္းနည္းစရာ……”ဟုစာေရးဆရာ“K.C.Thaung”ကဌာေနေျမႏွင့္ ေဝးကြာေသာပအိုဝ္းေမာင္/မယ္တို႔အတြက္ ဖြဲ႔ႏြဲ႔ေပးထားသည္မွာအလြန္ပင္ လြမ္းဆြတ္ဖြယ္ေကာင္းလွပါသည္။

ပအိုဝ္းတိုင္းရင္းသားမ်ားသည္ အခါႀကီးရက္ႀကီးေန႔ထူးေန႔ျမတ္ေရာက္ပါကကုသိုလ္လုပ္ရန္ သူတစ္ပါးမတိုက္တြန္းရပဲမိမိကိုယ္တိုင္ျပဳလုပ္တတ္ေသာလူမ်ိဳးညီညြတ္ေရးကိုအေျခခံၿပီးတညီတညြတ္တည္းႏွင့္  ေက်ာင္းအတူတက္ေလ့ရွိေသာလူမ်ိဳးပင္ျဖစ္သကဲ့သို႔ ေဝယ်ာဝိစၥလည္းအတူျပဳလုပ္တတ္ေသာလူမ်ိဳးပင္ျဖစ္သည္။ထို႔ေၾကာင့္ မိမိတို႔ ပအိုဝ္းလူမ်ိဳးမ်ား၏ ခ်စ္စရာေကာင္းလွသည့္ ဝါတြင္းကာလ ျဖတ္သန္းသည့္ရိုးရာဓေလ့ကို ၾကာရွည္တည္ၿမဲေအာင္ ထိန္းသိမ္းတတ္ၾကရန္  မည္သည့္ေနရာေဒသေရာက္ေစကာမူရိုးရာကိုမေမ့အပ္ေသာစိတ္၊ ျမတ္ႏုိးေသာစိတ္ျဖင့္ ထုတ္ေဖာ္တတ္ၾကရန္ အထူးပင္ လုိအပ္ေၾကာင္းေရးသားတင္ျပအပ္ပါသည္။

နင္,ေမရီခိုင္ (ခမ္းစႏၱာ;ေဟ့,)
Powered by Blogger.