Sunday, August 11, 2013

ေတာင္သူအမည္ခံ ပ်ဴ (ပအုိ၀္း) လူမ်ိဳးမ်ား

ပအုိ၀္းလူမ်ိဳးမ်ားႏွင္႔ ပ်ဴလူမ်ိဳးမ်ားသည္ သီးျခားလူမ်ိဳးမ်ား မပာုတ္ဘဲ လူမ်ဳိးတစ္မ်ိဳး တည္းျဖစ္ေၾကာင္း ဆက္စပ္ ထုတ္ေဖာ္ျပႏုိင္ပါသည္။ ပအုိ၀္းပာူေသာ ေ၀ါပာာရႏွင္႔ ပ်ဴပာူေသာ ေ၀ါပာာရတုိ႔သည္ ျမန္မာ ဘာသာ ျမန္မာေ၀ါပာာရ မ်ားမပာုတ္ဘဲ ပ်ဴ ( ပအုိ၀္း) တုိ႔၏ ေ၀ါပာာရသာျဖစ္ပါသည္။ ပ်ဴႏွင္႔ ပအုိ၀္း ပာူေသာ ေ၀ါပာာရ မ်ားသည္ ဦး၊ ေပါက္ဦး၊ ေပၚဦး၊ ဦးစြာ၊ ေစာစြာ၊ လ်င္စြာ၊ ဗိုလ္ စသည္ျဖင္႔ ဆုိလုိခ်က္ တူေသာ အဓိပၸါယ္ရွိသည္႔ ေ၀ါပာာရမ်ား ျဖစ္ပါသည္။

ထုိ႔အျပင္ ပ်ဴကုိေသာ္ လည္းေကာင္း ပအုိ၀္းကုိေသာ္လည္းေကာင္း သမုိင္းမွတ္တမ္းမ်ား၌ ေရွးေရးထံုး အရ တိရ္စုလ္ ( ေတာင္သူ ) ပာု အထင္အရွား ေတြ႕ရပါသည္။

မြန္တုိ႔သည္ ပ်ဴတုိ႔ကုိ တိရ္စုလ္ပာူ၍ လည္းေကာင္း ပါရွသားတုိ႔သည္ သူတုိ႔ကုိ ၾတသူလ္ ပာူ၍လည္း ေကာင္း ေခၚေ၀ၚၾကသည္ပာု ေတြ႕ရသည္။

ထုိ႔အျပင္ ရည္စိန္၏ လင္(န္)ယန္(င္) ႏွင္႔ဆက္စပ္ေသာ ေရွးေပာာင္း ျမန္မာႏုိင္ငံ သမုိင္းတစ္ရပ္ စာ တမ္းတြင္ ပ်ဴတုိ႔က မြန္တုိ႔ကုိ တန္လႈိင္ ပာုေခၚေသာ္ မြန္တုိ႔က ပ်ဴတုိ႔ကုိ တိရ္စုလ္ Tirsul ပာုေခၚတြင္ခဲ႔သည္ ပာုေတြ႕ရွိရပါသည္။

တရုတ္မွတ္တမ္းလာ ထူေလာ္က်ဴးသည္ ထီးလႈိင္မင္းနန္းတည္ ေက်ာက္စာ၌ ပါရွိေသာ တိရ္စုလ္ ႏွင္႔ ထပ္တူျဖစ္ေၾကာင္း ဆရာၾကီး လုစ္က ေဖာ္ျပခဲ႔ျပီး ျဖစ္ပါသည္။ ထူေလာ္က်ဴးပာူေသာ တရုတ္စာလံုး သံုးလံုး၏ ေရွးေပာာင္း အသံထြက္သည္ တိရ္စုလ္ ႏွင္႔ နီးစပ္ပါသည္။ ထုိ႔ေနာက္ ဆရာၾကီး လုစ္သည္ ပါရွမွတ္တမ္းတြင္ ပါ ရွိေသာ ၾတသူလ္/ဋဴသူလ္ကုိပါေဖာ္ျပေသးေၾကာင္း ထုိ႔ေၾကာင္႔ တရုတ္မွတ္တမ္း လာထူေလာ္က်ဴးသည္ လည္း ေကာင္း မြန္အေခၚတိရ္စူလ္သည္ လည္းေကာင္း ပါရွအေခၚ ၾတသူလ္/ဋဴသူလ္သည္ လည္းေကာင္း ထပ္တူျဖစ္ သည္မွာ ယံုမွားဖြယ္ ရာမရွိေခ် ပာုလည္းေတြ႔ ရွိမွတ္သားရ ပါေသးသည္။

ထုိ႔ေၾကာင္႔ ပ်ဴ လူမ်ိဳးမ်ားကုိ ေတာင္သူပာု ေခၚဆုိခဲ႔ၾကေၾကာင္း ထင္ရွားပါသည္။ ယေန႔ ေခတ္ကာလ တြင္ ပ်ဴတစ္ျဖစ္လဲ ပအုိ၀္း လူမ်ိဳးမ်ားကုိ ေတာင္သူလူမ်ိဳး ပာုေခၚဆုိခဲ႔ၾကေၾကာင္းမွာ အမ်ားသိျပီးကိစၥ ျဖစ္ပါ သည္။ ပ်ဴကုိလည္းေတာင္သူ၊ ပအုိ၀္း ကုိလည္း ေတာင္သူ ပာုေခၚဆုိခဲ႔ၾကသည္မွာ တစ္မ်ိဳးတည္း ေသာ လူမ်ိဳး သာ ျဖစ္ေသာေၾကာင္႔ ျဖစ္ေၾကာင္း အျငင္းပြားဖြယ္ မရွိေပ၊ ထုိေတာင္သူပာူ ေသာ အမည္နာမ၏ ဆုိလုိရင္း အဓိပၸါယ္ မ်ားသည္ မည္သုိ႔ ရွိေနမည္ကုိ စူးစမ္းေလ႔လာရန္ လုိအပ္လာပါသည္။

ေတာင္သူပာူေသာ စကားကုိ မႏွစ္သက္ေသာေၾကာင္႔ ေတာင္သူမွ ပအုိ၀္း ပာုေခၚေ၀ၚ သံုးစြဲရန္ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္တြင္ ပအုိ၀္း အမ်ိဳးသား အဖြဲ႔မွ သထံုးဦးလွေဖ ေခါင္းေဆာင္ေသာ ပအုိ၀္းလူထု ဆႏၵ ျပပြဲကုိ သထံု ေမာ္ေက်ာ႔ရပ္ ေရေက်ာ္ ဘုန္ေတာင္ၾကီးေက်ာင္း ၀င္းတြင္ က်င္းပခဲ႔သည္။ ယင္းဆႏၵ ျပပြဲမွ ပအုိ၀္း တုိင္းရင္း သား တုိ႔ကုိ ေတာင္သူပာု ေခၚဆုိရာမွ ပအုိ၀္း ပာူ၍ ေျပာင္းလဲေခၚ ေ၀ၚရန္ဆံုးျဖတ္ခဲ႔ ၾကသည္။ ဤဆံုးျဖတ္ခ်က္ ကုိ သက္ဆုိင္ရာ တုိ႔က အသိမွတ္ျပဳ ခဲ႔ေလသည္။

ထုိ႔ေၾကာင္႔ ပ်ဴမွ ေတာင္သူ ပာုေခၚခဲ႔ရာမွ ေတာင္သူ အမည္ကုိ ပအုိ၀္း ပာု ေျပာင္းလဲ သံုးႏႈန္း ေလေသာ အခါ သမုိင္း ပညာရွင္မ်ားက ထုိအေျပာင္းအလဲကုိ အမွတ္သညာ မျပဳမိေတာ႔ဘဲ ပ်ဴလူမ်ိဳးမ်ား ဆိတ္ သုဥ္း ကြယ္ေပ်ာက္ခဲ႔ ျပီပာု ထင္ျမင္ယူဆၾက ေလေတာ႔သည္။

ပ်ဴ လူမ်ိဳးမ်ားကုိ ေတာင္သူပာု ေခၚဆုိရျခင္း အေၾကာင္းရင္းကုိ ရွင္းလင္းေဖာ္ျပ ထားျခင္းမရွိေသာ္ လည္း ပ်ဴ လူမ်ိဳးမ်ားကုိ မြန္လူမ်ိဳးမ်ားက ေတာင္သူ ပာုေခၚဆုိခဲ႔ၾကေၾကာင္းကုိ အထက္၌ ေဖာ္ျပခဲ႔ျပီး ျဖစ္ပါသည္။

ပအုိ၀္း တုိင္းရင္းသား တုိ႔သည္ ၎တုိ႔အား ေတာင္သူလူမ်ိဳး ပာုေခၚျခင္းထက္ ပအုိ၀္းပာုေခၚ ျခင္ကုိ ပုိ၍ ႏွစ္သက္ၾကသည္။ အဘယ္ေၾကာင္႔ဆုိေသာ္ -

(၁)    ေတာင္သူ ပာူေသာ စကားမွာ ေတာင္ယာ လုပ္ငန္းျဖင္႔ အသက္ေမြး သူပာု အဓိပၸါယ္ရ၍ ေတာင္သူ လယ္သမား ႏွင္႔ ေတာင္သူ လူမ်ိဳးကုိ မေရာယွက္လုိျခင္း။

(၂)    ပအုိ၀္း ဘာသာစကားျဖင္႔ မိမိလူမ်ိဳး အေခၚအေ၀ၚ ကုိ ပုိမိုႏွစ္ျခိဳက္စြာ အသံုးျပဳလုိျခင္း။

(၃)    ယခင္အခ်ိန္က ေတာင္သူ လယ္သမားမ်ားသည္ စာေပမတတ္၊ ဗပာုသုတ ေခါင္းပါးျပီး ထံုထုိင္း ရုိးအေသာသူပာု အယူရွိၾကသျဖင္႔ ေတာင္သူ ပာုေခၚျခင္းကုိ မႏွစ္လုိျခင္း တုိ႔ျဖစ္ေလသည္။ ထုိ႔ျပင္ ရွမ္းျပည္နယ္တြင္ ပေဒသရာဇ္စနစ္ ထြန္းကားလာစဥ္က အလုပ္အေကြ်းျပဳရေသာ လူတန္းစား အျဖစ္သတ္မွတ္ ခံရေသာ ေၾကာင္႔ ျဖစ္ေလသည္။ ပာုေဖာ္ျပထားသည္ကုိ ေလ႔လာေတြ႔ရွိရပါသည္။

ထုိေဖာ္ျပခ်က္မ်ားျဖင္႔ အေျခတည္ကာ ေခၚဆုိျခင္း ျဖစ္ပါက လက္မခံလုိ ျခင္းမွာ သဘာ၀က်ပါသည္။ သုိ႔ေသာ္ ကနဦးကာလ၌ ထုိအေၾကာင္း မ်ားကုိ ေျခခံျပီးပ်ဴ ( ပအုိ၀္း) တုိ႔ကုိ ေတာင္သူ ပာုေခၚဆုိခဲ႔ၾက ျခင္း ပာုတ္ပာန္မတူေပ။ ေတာင္သူ ေ၀ါပာာရႏွင္႔ ပတ္သက္ျပီး ဂုဏ္ယူလက္ခံ ႏုိင္စရာ ေကာင္းျမတ္ေသာ ဆုိလုိရင္း အဓိပၸါယ္ မ်ားရွိေနမည္ပာု ယံုၾကည္ပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင္႔ ေတာင္သူ ပာူေသာ ေ၀ါပာာရ ဆုိင္ရာ ဆုိလုိရင္း အဓိပၸါယ္မ်ားကုိ လက္လွမ္းမီသမွ် ေလ႔လာေဖာ္ ထုတ္တင္ျပလုိပါသည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံ ရွိ တုိင္းရင္းသား မ်ားအား၏ မူရင္းေဒသမွာ မြန္ဂုိလီးယား ကုန္းျပင္ျမင္႔ မွ ဆင္းသက္ခဲ႔ ေသာအဆုိမွာ ယေန႔ တုိင္ အခုိင္အမာ လက္ခံႏုိင္ၾကဆဲ ရွိပါေသးသည္။ ပံုေတာင္ ပံုညာမွ ပရုိင္းမိတ္ ေတြ႔ရွိမႈ အေထာက္အထား မ်ားအရ တိဘက္မွ ျမန္မာသုိ႔ ဆင္းသက္ခဲ႔ေၾကာင္း ဆုိေသာ အဆုိကုိ ေျပာင္းျပန္ လွန္ရမည္႔ အေန အထားရွိေနျပီ ျဖစ္ပါသည္။ ကမာၻေပၚရွိ မြန္ဂုိလြိဳက္ မ်ိဳးႏြယ္မ်ား၏ မူလအရင္း အျမစ္သည္ ျမန္မာ ႏုိင္ငံ မွ ပ်ဴလူမ်ိဳးပင္ ျဖစ္ႏုိင္စရာ အေၾကာင္းရွိေလသည္။ ပ်ဴ ( ပအုိ၀္း) တုိ႔၏ သမုိင္း ဥဒါန္းစကားသည္ ထုိဆုိလုိ ခ်က္ကုိ  ေထာက္ခံေနေၾကာင္း ထူးျခားစြာ ေလ႔လာေတြ႔ ရွိႏုိင္မည္႔ သေဘာရွိေနပါသည္။

သုိ႕ေသာ္ လက္ရွိအေျခေနအရ မြန္ဂုိလြိဳက္မ်ိဳးႏြယ္မ်ား မြန္ဂုိလီးယား ကုန္ျပင္ျမင္႔မွ ဆင္းသက္လာ ခဲ႔ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ပာူသည္႔ အဆုိ ျဖင္႔သာ ေတာင္သူေ၀ါပာာရ ႏွင္႔ ဆက္စပ္ ပတ္သက္ျပီး ေဆြးေႏြး တင္ျပလုိ ပါသည္။

ဇမၺဴဒီပါ လက္က်ၤာေတာင္ကြ်န္း ပာူေသာ စကားကုိ ၾကားဖူးနား၀ ရွိၾကေပလိမ္႔မည္။ ျမန္မာ႔ဇာတ္ သဘင္တြင္ ေရွးရုိး ျမန္မာ႔ အစဥ္အလာအရ အကထြက္ရာ၌ ဇာတ္စင္ အတြင္းညာဖက္မွ ထြက္ေလ႔ရွိျပီး ဇမၺဴဒီ ပါ လက်ၤာေတာင္ကြ်န္း ပာူေသာ အဓိပၸါယ္ေဆာင္ ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ေလ႔လာမွတ္သား ရဖူးပါသည္။ ဇမၺဴဒီပါ လက္က်ၤာေတာင္ကြ်န္း ( အခ်ိဳ႕ ေသာင္းကြ်န္း ပာု သံုးသည္) ၾသဘာနမိတ္ ထြန္းသည္႔ ကမာၻဦးလူသား ေပၚဦးလူသား အျဖစ္ ေရွးဦး ျမန္မာမ်ားျဖစ္သည္႔ ပ်ဴ ( ပအုိ၀္း) လူမ်ိဳးမ်ား သက္၀င္ယံုၾကည္ခဲ႔ၾကပါသည္။

ထုိအေၾကာင္း ေၾကာင္႔သာလွ်င္ ပ်ဴ (ပအုိ၀္း) လူမ်ိဳးမ်ားသည္ ဇမၺဴဒီပါ လက္က်ၤာေတာင္ကြ်န္း အရပ္၌ ဦးစြာ ေပါက္ဖြား အေျခခ် ေနထုိင္ခဲ႔ၾကျခင္း ျဖစ္ေသာေၾကာင္႔ ဦးစြာ ေပါက္ဖြားျခင္းကုိ ပဦ/ပအူ ပာုေခၚဆုိႏုိင္ သည္႔ အျပင္ ေတာင္ကြ်န္းသူ ေတာင္ကြ်န္းသား အမည္ခံရျပီး ေတာင္သူေတာင္သား လူမ်ိဳးမ်ား အျဖစ္ ေတာင္သူပာု အမည္တြင္လာခဲ႔မည္ပာု ပထမဦးဆံုး အခ်က္အေနျဖင္႔ ယံုၾကည္လက္ခံမိပါသည္။ ပဦ/ပအူ ပာူေသာအေရး အသားသည္ ပ်ဴပာူေသာ ေ၀ါပာာရ ကုိ ရရွိလာရန္ ေျခခံက်ေသာ အသံုးအႏႈန္းျဖစ္ပါသည္။ သဒၵေဗဒနည္းအရ ပဦ/ ပအူမွာ ဗ်ည္း သရတြဲထားေသာ ေရးသားမႈ စနစ္ျဖစ္ပါသည္။ ဧက၀ဏၰေရး နည္းျဖင္႔ေရးပါက ပဦ/ပအူမွာ ပ်ဴျဖစ္ပါသည္။ သမုိင္းမွတ္တမ္းမ်ား၌ Piao ပာူ၍လည္းေကာင္း Pyu ပာူ၍လည္း ေကာင္း ေဖာ္ျပထားသည္ကုိ ေတြ႕ရွိမွတ္ သားရပါသည္။

ထုိေတာင္သူ ေတာင္သားပ်ဴ (ပအုိ၀္း) မ်ားသည္ မြန္ဂိုလ္လြိဳက္ မ်ိဳးပင္ျဖစ္ေသာ္လည္း ေတာင္သူလူမ်ိဳး ပာု အေခၚခံ ထုိက္ေအာင္ပင္ မြန္ဂိုလ္လီးယား ကုန္းျပင္ျမင္႔မွ ပာိမ၀ႏာၱေတာင္ ကုိေက်ာ္ျဖတ္ကာ ေတာင္ဖက္ ေဒသ ဆီသုိ႔ ဦးစြာခြဲထြက္ လာခ႔ဲသူမ်ား ျဖစ္ပါသည္။ ဦးစြာထြက္ျခင္းကုိ ပ်ဴ (ပအုိ၀္း) ဘာသာအားျဖင္႔ ဖဦ/ဖအူ ပာုေခၚပါသည္။ အထက္ပါနည္းအတုိင္း ဖဦ/ဖအူ ကုိ ဖ်ဴ ပာုအသံထြက္ႏုိင္ပါသည္

ပညာရွင္တုိ႔က ကမာၻလူမ်ိဳးၾကီး (၃) မ်ိဳးအနက္ မြန္ဂုိလြိဳက္ အမ်ိဳးသည္ လြန္ခဲ႔ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ေလး ေသာင္းခန္႔မွ အစျပဳ၍ ျမန္မာ႔ေျမေပၚ ေတြ႔ရွိေနၾကျပီးပာု အခုိင္အမာ ဆုိထားျပီးျဖစ္သည္။ ထုိ မြန္ဂိုလြိဳက္ မ်ားထဲတြင္ ေျမာက္ဖက္မ်ိဳး သမုဒၵရာ ထဲရွိ ကြ်န္းမ်ားက အမ်ိဳး အေမရိကန္ ဖက္သုိ႔ သြားေရာက္သည္႔ အမ်ိဳး ပာူ၍ ခြဲျခားထားရာ ျမန္မာ႔ေျမေပၚတြင္ေနရစ္ခဲ႔ၾကသည္႔ မြန္ဂုိလြိဳက္မ်ားမွာ ေတာင္ဖက္ေန လူမ်ိဳးမ်ားျဖစ္သည္။ ပာုေဖာ္ျပထား ပါသည္။

မြန္ဂုိလြိဳက္မ်ိဳးႏြယ္ခ်င္း တူလင္႔ကတစား ေတာင္ဖက္မ်ိဳးႏြယ္မွ ဦးစြာဆင္းသက္ေပါက္ဖြားလာေသာ ပ်ဴ (ပအုိ၀္း) မ်ားကုိသာ ေတာင္သူလူမ်ိဳးပာု ကင္ပြန္းတပ္ခဲ႔ၾကသည္မွာ ထူးျခားေလသည္။ ထုိ႔ေၾကာင္႔ ပ်ဴ ( ပအုိ၀္း) တုိ႔အား ေတာင္သူေခၚဆုိ ခဲ႔ျခင္းမွာ မြန္ဂုိလြိဳက္ (၄) မ်ိဳးတြင္ ေတာင္ဖက္အရပ္မွ ဦးစြာေပါက္ဖြား ေတာင္ဖက္ ပာိမ၀ႏာၱ ေတာင္ၾကီးေပၚသုိ႔ လည္းေကာင္း ပာိမ၀ႏာၱ ေတာင္ဖက္ အရပ္ေဒသဆီ သုိ႔ လည္းေကာင္း ဦးစြာ ဆင္းသက္ ေနထုိင္ခဲ႔ၾကသူမ်ား ျဖစ္ျခင္းေၾကာင္႔ လည္းေကာင္း ေတာင္သူပာု ေခၚထုိက္ခဲ႔ေပသည္။

ေတာင္ဖက္ ပင္လည္သမုဒၵရာအတြင္း ဦးစြာေနထုိင္ခဲ႔ၾကသူမ်ား အျဖစ္လည္း ေတာင္သူပာုအေခၚခံ ထုိက္ပါသည္။ ပ်ဴ (ပအုိ၀္း) လူမ်ိဳးမ်ား ေတာင္ဖက္ ပင္လယ္ သမုဒၵရာရွိ ကြ်န္းၾကီးမ်ားေပၚတြင္ အေျခခ်ေနထုိင္ ခဲ႔မႈ မလြဲမေသြရွိခဲ႔ေသာ ေၾကာင္႔ျဖစ္သည္။ သုိေသာ္ ပ်ဴလူမ်ိဳးမ်ား၏ ေဒသကုိ ခရစ္မေပၚမီ ကာလႏွင္႔ ခရစ္ ေပၚ ျပီးေနာက္ႏွစ္ေပါင္း ခုႏွစ္ရာေက်ာ္ခန္႔တြင္ ပ်ဴတုိ႔ေဒသသည္ ကုန္းတြင္းႏုိင္ငံတစ္ခု ျဖစ္၏ ယုတ္စြအဆံုး ခရစ္ႏွစ္ ေျခာက္ရာစု အခ်ိန္တြင္ ဤသုိ႔ ျဖစ္ေနေသးသည္။ ပ်ဴတုိ႔သည္ ဧရာ၀တီ ျမစ္၀ွမ္းတစ္ေလ်ာက္ က်ယ္ျပန္႕ ေသာ လြင္ျပင္ သာမက ယခုရွမ္းျပည္နယ္ ပာု ေခၚတြင္ေသာေဒသႏွင္႔ စစ္ေတာင္းျမစ္ အညာပုိင္းမွာလည္း ပ်ံ႕ႏွံ႕ေန ထုိင္ၾက၏ ပာု ေဖာ္ျပထားသည္ကုိ ေတြရွိရရာ ေတာင္ဖက္သမုဒၵရာ အတြင္း ပ်ဴလူမ်ိဳးမ်ားေနထုိင္ျခင္း ရွိ/မရွိ အတြက္ မရွိပာု ဆုိႏုိင္စရာ အခ်က္ျဖစ္ေနေလသည္။

ပ်ဴ (ပအုိ၀္း) တုိ႔၏ တုိင္းျပည္ သု၀ဏၰဘုမၼိသည္ အလြန္ပင္ၾကီးမား က်ယ္ျပန္႕ခဲ႔သည္။ ဗုဒၶသာသနိက ပထ၀ီ၀င္က်မ္းတြင္ သု၀ဏၰဘူမိသည္ စုမၾတာကြ်န္း ျဖစ္ေၾကာင္း ဤသုိ႔ အေထာက္အထားျပဳ၍ ဆုိထား၏ အိႏိၵယျပည္ ကမၸည္းေက်ာက္စာ ဘက္ဆုိင္ရာက ထုတ္ေ၀ေသာ နာလႏၵာ အေၾကာင္းစာအုပ္၌ ေဖာ္ျပပါရွိေသာ နလႏၵာ ေက်ာင္းၾကီးတူးေဖာ္ေတြ႕ရွိပံု အေၾကာင္းအရာတြင္ ေအာက္ပါအခ်က္မ်ား ပါရွိသည္။ ( တူးေဖာ္ေတြ႕ရွိ ရာ၌ နံပါတ္ ၁ ဧည္႕ခန္းမၾကီးအ၀င္ အေနာက္ေျမာက္ေထာင္႔ တစ္ေနရာတြင္ ၀ဂၤတုိင္းပါလမင္း ဆက္သံုးဆက္ ေျမာက္ ခရစ္ႏွစ္ ၉၀၀ သာသနာႏွစ္ ၁၄၄၄ခု၊ ေနာက္ပုိင္း အႏွစ္ ငါးဆယ္ေလာက္က အုပ္စုိးခဲ႔ေသာ ေဒ၀ပါလ မင္းထား ခဲ႔ေသာ ေၾကးပုရပုိက္၌ ေဖာ္ျပထားသည္မွာ သု၀ဏၰဒြိပေခၚ သုမၾတာကြ်န္း ဘုရင္သီရိဗလပုတၱေဒ၀ သည္ နာလႏၵာ ေက်ာင္းၾကီး တည္ျမဲေစရန္ အေစာင္႔အေရွာက္ အေထာက္အပံ႔ ျဖစ္ေစရန္ႏွင္႔ ၎ေက်ာင္း၌ လာေရာက္ သီတင္းသံုး၍ ပညာသင္ၾကားကုန္ေသာ ရပာန္းေတာ္မ်ား ခ်မ္းသာေစရန္အလုိ႔ငွာ သီရိနာကရေခၚ ဋလိပုတ္ ခရုိင္ႏုိင္ငံအတြင္း ရာဇဂပာဂယာစီရင္စု မ်ားတြင္ရွိေသာ ရြာငါးရြာကုိ ေပးလွဴရာ ၎ရြာငါးရြာ အဖုိ႔ မိမိ ပုိင္ဆုိင္ေသာ သု၀ဏၰဘူမိရွိေသာ ရြာငါးရြာကုိ အစားထုိး၍ ထုိအခါက ပါဋလိပုတ္ ခရုိင္ႏုိင္ငံကုိ ပုိင္ဆုိင္ေသာ ေဒ၀ပါလ မင္းအားဖလွယ္ေပးေၾကာင္း ဤသုိ႔ေဖာ္ျပထားသည္။ ဤသုိ႔ဆုိအပ္ခဲ႔ေသာ အလြန္ေရွးက်ေသာ ပုရပုိက္စာ ရွိစကားကုိ ေထာက္၍ မူလသု၀ဏၰဘူမိ အျဖစ္ သုမၾတာ (စုမၾတာ) ကြ်န္းကုိျပဆုိရသည္။ (ဗုဒၶသာ သနိက ပထ၀ီ၀င္စာမ်က္နွာ ၂၃၃။)

ထို႕ျပင္ ထုိက်မ္းစာ မ်က္ႏွာ ၂၃၂ ၌ ထုိမွတစ္ပါး မပာာဖနက ဇာတကစေသာ သာသနိကက်မ္းရာမ ယနစေသာ ေလာကိယ က်မ္းမွတ္တမ္းလာ စကားမ်ားအရ အိႏိၵယမွ သု၀ဏၰဘူမိသုိ႔ သာသနာေရးအားျဖင္႔ လည္းေကာင္း ေလာကေရးအားျဖင္႔ လည္းေကာင္း မ်ားစြာ အကူအသန္း အဆက္အသြယ္ရွိခဲ႔ၾကပံု ယခုတုိင္  သာသနာ အေျခအေနႏွင္႔ ေရွးေပာာင္း အေဆာက္အအံုမ်ား တည္ရွိေနၾကပံုမ်ားကုိ ေထာက္ထား၍ သု၀ဏၰဘူမိ နယ္သည္ စုမၾတာကြ်န္း မွ်သာ မပာုတ္ဘဲ ၎ကြ်န္းကုိ အရင္းခံထား၍ အျခားနီးစပ္ရာ ဘဂၤလားေအာ္ အေရွ႕ဘက္ကမ္း၌ တည္ရွိၾကေသာ ဂ်ား၀ါးကြ်န္း ၊ ဗာလီကြ်န္း ဘုိရညိဳကြ်န္း ၊ သိဃၤပူရေခၚ စကၤပူ ၊ မလႅာယုေခၚ ပသွ်ဴးကြ်န္း ၊ ကေမၺာဒီးယားေခၚ ခမင္ျပည္ ၊ လာအုိေခၚ ေလာျပည္ ( ဣေႏၶာစီနအင္ဓုိက်ီး နား)၊ ယုိးဒယားျပည္၊ တနသာၤရီ ျမန္မာျပည္ေအာက္ပုိင္း ရာမညတုိင္းမ်ားပါ သု၀ဏၰဘူမိ အပါအ၀င္ သု၀ဏၰ ဘူမိ နယ္မ်ားျဖစ္သင္႔သည္ပာု ျပဆုိခဲ႔ေပသည္ ပာုေရးသားထားေပသည္ ပာူ၍ေတြ႕ရွိ ရပါသည္။

ထုိသုမၾတာကြ်န္းေပၚရွိ သု၀ဏၰဘူမိ ကုိပင္ညြန္းလုိျခင္း သေဘာရွိပာန္ တူေသာ ပ်ဴဘုရင္၏ ျမိဳ႕ေတာ္ ႏွင္႔ ပက္သက္၍ ေအဒီသံုးရာစုအတြင္းက တရုတ္ျပည္မွ အိႏိၵယျပည္သုိ႔ ကုန္းလမ္းခရီးျဖင္႔ ျမန္မာႏုိင္ငံမွ ျဖတ္သြားစဥ္ ပင္လယ္ေရျပင္ထဲရွိ ကြ်န္းတစ္ကြ်န္းေပၚတြင္ ပ်ဴဘုရင္၏ ေရႊျမိဳ႕ေတာ္ရွိ၏ ဘုရင္ကုိယ္တုိင္က စာေပက်မ္းဂန္ကုိ ေရးသားျပဳစုတတ္၏ မ်က္ျမင္ေတြ႕ရွိခဲ႔ရေသာ က်မ္းတစ္ဆူသည္ စကားလံုးအေရအတြက္ သံုးေထာင္တုိ႔ ႏွင္႔တကြျဖစ္၏ စသည္ျဖင္႔ တရုတ္ဘုန္းေတာ္ၾကီး နွစ္ပါးက တရုတ္ဘာသာျဖင္႔ မွတ္တမ္းျပဳခဲ႔ ဖူး၏ ပာူ၍လည္းေလ႕လာမွတ္သားရပါေသးသည္။

မည္သုိ႔ဆုိေစ သု၀ဏၰတုိင္းသား အျဖစ္ ခံယူထားေသာ ပအုိ၀္း (ပ်ဴ) လူမ်ိဳးမ်ား၏ ေလးနက္သိမ္ေမြ႕လွေသာ သမုိင္းေၾကာင္းသည္ သမုိင္းပညာရွင္မ်ား၏ မ်က္ကြယ္တြင္ နက္နက္ရွိဳင္းရွိဳင္း ေနရာယူေနမည္ တည္ရွိေနအံုး မည္ပာု ယံုၾကည္ယူဆမိပါသည္။

ထုိ႕အျပင္ သမုိင္းမွတ္တမ္းမ်ားကုိ အေထာက္အထား ျပဳလွ်င္ပင္ ပ်ဴႏုိင္ငံ၏ အက်ယ္အ၀န္းသည္ ထုိထက္မက က်ယ္၀န္းေၾကာင္း ေတြ႕ရပါသည္။

ပါရွစာေရးဆရာတစ္ဦးေရးသားခဲ႔သည္႕ ေဒာဒီ ၈၀၀ ေလာက္က ျပဳစုသည္႔ The Ancint Pyu စာတမ္း သည္ မွတ္သားဖြယ္ ေကာင္းလွပါသည္။ ထုိစာအုပ္အေၾကာင္းကုိ အေျချပ ျမန္မာႏုိင္ငံ ေရးသမုိင္း ပထမတြဲ စာမ်က္ႏွာ ၂၁၂ တြင္ ေဖာ္ျပ ထားပါသည္။

ထုိစဥ္က ပ်ဴႏုိင္ငံ (ျမန္မာႏုိင္ငံ)၏ အက်ယ္အ၀န္းမွာ အေရွ႕ကုိလားေသာ္ ကေမာၻဇ (ကေမာၻဒီးယား) ၊ ေတာင္ကုိလားေသာ္ ပင္လယ္ ၊ အေနာက္ေတာင္ (အေရွ႕ေတာင္) ကုိးလားေသာ္ ဒါြရ၀တီ (သုိ႕) ေရွးေပာာင္း ယုိးဒယားျပည္၊ အေနာက္ကုိလာေသာ္ အိႏိၵယအေရွ႕ပုိင္း၊ ေျမာက္ကုိလားေသာ္ နန္ေစာျပည္ (တရုတ္ျပည္) ပာု ဆုိထားပါသည္။

ပ်ဴႏုိင္ငံတြင္ လက္ေအာက္ခံ ျပည္ေထာင္ေပါင္း ၁၈ ျပည္ေထာင္ရွိသည္။ အထူးသျဖင္႔ ဖလမ္းပင္( Palem bang) ၊ ဂ်ာဗား(Java) ၊ ရွာ၀တိၱ (သာ၀တိၳ Sravasti) ၊ ခ်မ္ပါ (စမၸာ Champa) အပါအ၀င္ ျမန္မာျပည္ ေတာင္ဘက္ ေဒသမ်ား ပါ၀င္သည္ပာု ဆုိထားေလသည္။ [ Parisan Author Ya’qubi. The historian of the “ Abbasid Kingdoms of T-risul, Musha and Mayd, which are neighbor to China, on which they make war. The Ancient Pyu BRSFAP (2) 309]”

အာဖဂန္နစၥတန္ မွတ္တမ္းအရ ေအဒီ ၉၈၂ ေလာက္က ေရးသားခဲ႔သည္႔ ပထ၀ီ၀င္စာအုပ္ျဖစ္သည္။ Hududal – A Lam (ပထ၀ီက်မ္း) Written in 982 A.D in the Gibb Memorial Series of the Royal Asiatic Societ 1939, B 1/p/242-243 စာအုပ္မ်ားတြင္ ေရွးေခတ္ ပ်ဴ လူမ်ိဳးတုိ႔၏ ႏုိင္ငံေတာ္သည္ အိႏိၵယ အေရွ႕ပုိင္း ေကာသလတုိင္း အဂၤတုိင္းတုိ႕ အထိ က်ယ္ျပန္႕ေၾကာင္း ေရးသားထားေလသည္ ပာုေတြ႕ရပါသည္။

ထုိေသာအေၾကာင္း အခ်က္မ်ားကုိ ေထာက္ဆျပီး ပ်ဴ(ပအုိ၀္း) လူမ်ိဳးမ်ားသည္ ေတာင္သူပာု အေခၚခံ ထုိက္ေအာင္ ပာိမ၀ႏာၱေတာင္ စဥ္တန္းႏွင္႔ ေတာင္ဘက္ေဒသမ်ားႏွင္႔ ေတာင္ဘက္ ပင္လယ္ သမုဒၵရာရွိ ကြ်န္း ၾကီးမ်ားအထိ ဦးစြာျဖန္႕က်က္ေနထုိင္ခဲ႔ၾကမည္ပာု အေသအခ်ာ လက္ခံယံုၾကည္ ႏိုင္ပါသည္။

ထုိ႔အျပင္ ပ်ဴတုိ႔၏ ေဒသသည္ တရုတ္၊ အိႏိၵယကုန္သြယ္ေရး လမ္းေၾကာင္း (သုိ႔) တရုတ္မွ ပါရွားသုိ႔ ကုန္သြယ္ ကူးသန္းရာ လမ္းေၾကာင္းေပၚတြင္ တည္ရွိေနသည္မွာ ထင္ရွားပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင္႔ ထုိလမ္းေၾကာင္း မွေယဘုယ်အားျဖင္႔ ပုိးလမ္းမၾကီး၏ ေတာင္ဘက္ေဒသတြင္ ေနထုိင္လွ်က္ရွိေသာ လူမ်ိဳးမ်ား အျဖစ္ ေတာင္သူ ပာု အညြန္းျပဳေခၚဆုိလွ်င္လည္း ေခၚဆုိထုိက္ေသာ အေနအထား ရွိေၾကာင္းေတြ႕ရပါသည္။

သု၀ဏၰဘူမိတုိင္းသည္ ေတာင္ဘက္ ပင္လယ္သမုဒၵရာ ထဲရွိကြ်န္းအထိ က်ယ္ျပန္႕ခဲ႔ေၾကာင္း ေဖာ္ျပျပီး ျဖစ္ရာ ေတာင္ဖက္ သု၀ဏၰဘူမိ တုိင္းသားမ်ားအျဖစ္ ေတာင္သူ ပာုေခၚျခင္းကုိလည္း လက္သင္႔ခံႏုိင္စရား အေၾကာင္းျဖစ္ေပသည္။

သမုိင္းတြင္ထင္ရွား ခဲ႔ေသာကိစၥမ်ား သထံုဘုရင္မႏုပာ၀္ (မႏုပာာ) မကုဋမင္းကုိ အေနာ္၇ထာမင္းက ပုဂံသုိ႔ ေခၚေဆာင္ခဲ႔ျပီး ပုဂံ ျမိဳ႕ေတာင္ဖက္အရပ္ရွိ ယေန႔တုိင္ထင္ရွားလ်က္ရွိေသ ျမေစတီႏွင္႔ ဂူေျပာက္ၾကီး ေတာင္ဖက္ေဒသ ျမင္းကပါရြာအနီးတြင္ ေနရာခ်ရပ္ ေနထုိင္ျခင္းကုိ ျပဳေစခဲ႔ေလသည္။ မႏုပာာပါသြားေသာ အရပ္ျဖစ္ေသာေၾကာင္႔ ပ်ဴ (ပအုိ၀္း) တုိ႔က မင္းကပါ အရပ္ပာုပင္ ေခၚေ၀ၚခဲ႔ၾကပါသည္။

ပ်ဴ (ပအုိ၀္း) လူမ်ိဳးမ်ားသည္ ေတာင္တန္းေပ်ာ္ လူမ်ိဳးမ်ားပာု ကင္ပြန္းတပ္ေသာ္ လြန္အံ႕မထင္။ သမုိင္းဦး လူမ်ိဳးပီသစြာပင္ ေျမျပန္႕လြင္ျပင္ မ်ားဆီသုိ႕ မဆင္းသက္ခဲ႔ၾကမီက ေတာင္စဥ္ ေတာင္တန္းမ်ား ေပၚရွိ ဂူၾကီး မ်ားတြင္ အေျခခ်ေနထုိင္ ခဲ႔ၾကဖူးမည္မွာ ဧကန္လြႏုိင္မည္႕ ကိစၥမပာုတ္ေပ။ ေျမညီခ်ိဳင္႔ ၀ွမ္းလြင္ျပင္အရပ္ မ်ားဆီသုိ႔ ဆင္းသက္ကာ ၾကီးက်ယ္ထင္ရွားေသာ ပ်ဴျမိဳ႕ျပႏုိင္ငံၾကီးမ်ားကုိ တည္ေထာင္ကာ သမုိင္းေျခရာ (သုိ႕) သမုိင္းအေမြကုိ အေသအခ်ာထား ရစ္ႏုိင္ခဲ႔ၾကသကဲ႔သုိ႕ ေျမျပန္႕ေဒသရွိ ျမိဳ႕ျပေနရာမ်ားကုိ စြန္႕လြတ္ ထားရစ္ခဲ႔ျပီးေသာ အခါ ေတာေတာင္အရပ္ ေဒသရွိေနရပ္ေပာာင္း သုိ႔ပင္ ျပန္လည္ခုိ၀င္ခဲ႔ၾကေလသည္။ ထုိ႕ေၾကာင္႔ ပ်ဴ(ပအုိ၀္း) လူမ်ိဳးတုိ႔ကုိ ေတာင္သူပာုပင္ သီးျခား လူမ်ိဳးအေနျဖင္႔ ျမင္သိခဲ႔ၾကေလသည္။

ေတာင္သူလူမ်ိဳး ႏွင္႔ ပတ္သက္ျပီး ေတာင္သူအလုပ္ ပာူေသာေ၀ါပာာရကုိလည္း ေမ႕ေပ်ာက္ပစ္ပယ္ ထားရန္သင္႕မည္ မပာုတ္ပာုတ္ ယူဆပါသည္။ လူ႕သမိုင္း၏ တုိးတက္ေျပာင္းလဲ႔မူ ျဖစ္စဥ္တြင္ ယဥ္ေက်းမႈ အဆင္႔အတန္း ျမင္႔မားလာသည္ႏွင္႔ အမွ်အမဲလုိက္ သတ္ျဖတ္စားေသာက္ တတ္ေသာဓေလ႔မွ ေကာက္ပဲသီးႏွံ မ်ားကုိ ကုိယ္တုိင္ စတင္စုိက္ပ်ိဳး ထုတ္လုပ္ႏုိင္ျခင္းသည္ ၾကီးမားေသာ ေအာင္ျမင္မႈ ေျခလွမ္းကုိ တစ္ဆင္႔တက္ လွမ္းႏုိင္ခဲ႔ျခင္းျဖစ္ ေလသည္။

ထုိ႔ေၾကာင္႔ ပ်ဴ (ပအုိ၀္း) လူမ်ိဴးမ်ားကုိ ေပၚဦးလူမ်ိဳး၊ ဦးစြာ ထြန္းကားေသာ လူမ်ိဳးပာု ယံုၾကည္လက္ခံပါ က ေတာင္သူလယ္သမား အလုပ္ကုိ စြန္႕ဦးတီထြင္ လုပ္ကိုင္ခဲ႔ေသာ အသိညဏ္ရွင္သန္ ဖြံ႔ျဖိဳးစြာ ေရွ႕တန္းမွ ဦးေဆာင္ ၾကိဳးပမ္း ႏုိင္ခဲ႔ေသာ လူမ်ိဳးအျဖစ္ ေတာင္သူပာု ေက်နပ္စြာ အေခၚခံႏုိင္ရမည္သာ ျဖစ္ေလသည္။

ကြယ္လြန္သူမ်ား၏ အေလာင္းကုိ ဦးေခါင္းေျမာက္ အရပ္ဖက္ထားကာ ေျခေထာက္ကုိ ေတာင္ဖက္ အရပ္ ထားျပီး သၤျဂိဳလ္ေလ႔ရွိေသာ ဓေလ႔ရွိသည္႔ လူမ်ိဳးအျဖစ္ ေတာင္သူလူမ်ိဳး ပာုကင္ပြန္းတပ္ ေခၚဆုိႏုိင္ ေၾကာင္း တင္ျပလုိပါသည္။ ျမဳိ႕ၾကီး တစ္ခ်ိဳ႕ရွိ တုိင္းရင္းသားမ်ိဳးစံု ႏွင္႔ ေရာေႏွာေနေလ႔ရွိေသာ ပအုိ၀္းတိုင္းရင္း သားမ်ား အတြက္ ထုိဓေလ႔ရွိရာ အစဥ္အလာအတုိင္း လုိက္နာေဆာင္ရြက္ႏုိင္မႈ အားနည္းခဲ႔ျပီ ျဖစ္ေသာ္လည္း ပအုိ၀္း အမ်ားစု ေနထုိင္ရာ ျမိဳ႕ေက်းရြာ ေဒသမ်ားတြင္ ထုိဓေလ႔ကုိ လုိက္နာေဆာင္ရြက္ ဆဲပင္ျဖစ္ပါသည္။

ပအုိ၀္းတုိင္းရင္းသားတုိ႔သည္ အသုဘကုိ ေျမျမဳပ္သၤျဂိဳလ္ရာတြင္ ဦးေခါင္းေျမာက္ အရပ္ဖက္ထားျပီး ေျခေထာက္ကုိ ေတာင္ဖက္အရပ္တြင္ ထား၏ ျပန္လည္ ေအာက္ေမ႕ႏုိင္ ေစရန္ အတြက္ပာုဆုိ၏ ပာူ၍ မွတ္တမ္းတင္ထားမႈကုိ ေတြ႕ရွိႏုိင္ပါသည္။ ထုိအဓိပၸါယ္ထက္ မကေလးနက္ သုိ၀ွက္ေသာ သေဘာကုိ ေဆာင္ ေနမည္ပာု ယူဆရပါသည္။

ပ်ဴေခတ္ပာု မသတ္မွတ္ခင္ကပင္လွ်င္ ထုိဓေလ႔ကုိ က်င္႔သံုးလုိက္နာခဲ႔ၾကေၾကာင္း သတိျပဳရမည္ျဖစ္ပါ သည္။ ေရွးေပာာင္း သခၤ်ဳိင္းေနရာတြင္ ရုပ္ၾကြင္းအမ်ားစုသည္ ေျမာက္ဘက္သုိ႔ ဦးေခါင္းထား၍ ျမဳပ္ႏွံသည္႕ ဓေလ႔ ရုပ္ၾကြင္းမ်ား၏ အရပ္အေမာင္း ခႏၶာကုိယ္ၾကီးထြားမႈ ရုပ္ၾကြင္းမ်ားႏွင္႔ အတူအရုိးအုိးမ်ား၊ အသံုးအ ေဆာင္မ်ား စားေသာက္ဖြယ္ရာ သားေကာင္မ်ားႏွင္႔ လက္နက္ပစၥည္းမ်ားကုိပါ ထည္႔သြင္း၍ စနစ္တက်ျမဳပ္ႏွံ သည္႔အေျခအေန ရုပ္ၾကြင္းအခ်ိဳ႕တြင္ လက္ေကာက္၀တ္ေနရာ၌ ေက်ာက္ကြင္းမ်ား ၀တ္ဆင္ထား လ်က္ရွိေန သည္႔ဓေလ႔ႏွင္႔ အရုိးအုိးမ်ဳိးစံုကုိ ေခ်ာက္ကမ္းပါးယံတြင္ ျမဳပ္ႏွံသည္႔ဓေလ႔ ေၾကးလက္နက္ကိရိယာမ်ား ေက်ာက္ပုတီးေစ႔ (ဆလင္ဒါပံုမ်ား) ေျမပုတီးေစ႔ (ဆလင္ဒါပံုႏွင္႔အ၀ုိင္းပံုမ်ား) ေက်ာက္ကြင္းမ်ား စသည္႔ အသံုးအေဆာင္ ပစၥည္းမ်ားအရ ေရွးေပာာင္း ေၾကးေခတ္လူတုိ႔၏ သခၤ်ဳိင္းေနရာ ျဖစ္မည္ပာု ခန္႕မွန္းရေၾကာင္း အသံုးအေဆာင္ပစၥည္းမ်ားႏွင္႔ အရုိးအုိးတုိ႔၏ အသြင္အျပင္ အျခယ္အလွယ္၊ မြမ္းမံမႈလက္ရာမ်ားအရ လြန္ခဲ႔ ေသာႏွစ္ေပါင္း ၁၅၀၀ ခန္႔က ပာန္လင္းျမိဳ႕ေတာ္ေပာာင္းႏွင္႔ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀၀၀ခန္႕က ဗိႆႏုိးျမိဳ႕ ေပာာင္းတြင္ ေတြ႕ရွိရသည္႔ ပ်ဴေခတ္ လက္ရာမ်ားထက္ ပုိမုိေရွးက်ေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားသည္မွာ ပ်ဴ (ပအုိ၀္း) တုိ႔၏ အစဥ္ အလာဓေလ႔ႏွင္႔ မ်ားစြာတူညီေနပါသည္။ ေရွးထံုးမပယ္ျခင္းျဖင္႔ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး၏ သမုိင္းေၾကာင္း ခုိင္မာမႈ ကုိသက္ေသျပဳႏုိင္ေလသည္။

ေရွးဦးျမန္မာမ်ားျဖစ္သည္႔ ပ်ဴ (ပအုိ၀္း) လူမ်ိဳးတုိ႔သည္ သာကီယ မ်ိဳးပာု ေၾကြးေၾကာ္ေလ႔ ရွိခဲ႔ၾက ပါသည္။ သာကီယမ်ိဳးသည္ ဗုဒၶေဂါတမဘုရားရွင္၏ အမ်ိဳးအႏြယ္ ျဖစ္ေၾကာင္း ထင္ရွားခဲ႔ျပီးျဖစ္ပါသည္။ ဗုဒၶဘုရားရွင္သည္ အိႏိၵယႏြယ္ဖြား မပာုတ္ဘဲ ေရွးေပာာင္း အိႏိၵယ ေျမဖြားသာ ျဖစ္ေၾကာင္း သတိျပဳၾကရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ အိႏိၵ ႏြယ္ဖြားပာုသာ ထင္ျမင္လက္ခံေနပါက သာကီမ်ိဳးပာု ေၾကြးေၾကာ္ခဲ႕ျခင္းသည္ အဓိပၸါရွိေတာ႔ မည္မပာုတ္ ေၾကာင္းဆင္ျခင္မိဖုိ႔ လုိအပ္မည္ျဖစ္ပါသည္။ ဗုဒၶဘုရားရွင္ မည္သည္ အဓိပၸါယ္ရွိေသာ အလုပ္ကုိ သာလုပ္ေလ႔ရွိသည္ကုိ အထူးေျပာစရာလုိမည္ မထင္ေပ။ ဗုဒၶဘုရားရွင္သည္ သုံုးေလာက၏ အက်ိဳးငွာ ပြင္႔ထြန္း ေပၚေပါက္ ေတာ္မူလာခဲ႔သည္မွာ အမွန္ျဖစ္ေသာ္လည္း ေဆြေတာ္မ်ိဳးေတာ္တုိ႕၏ အက်ိဳးကုိ လည္းမ်က္ကြယ္ မျပဳခဲ႔ေၾကာင္း ေတြ႕ရမည္ျဖစ္ပါသည္။ ဗုဒၶသည္ ေဆြေတာ္မ်ိဳးေတာ္မ်ားအား သံသရာမွ ထြက္ေျမာက္ရာ အမွန္နိဗၺာန္ အျမိဳက္ေဆးတရား ေရေအးကုိ ေနျပည္ေတာ္ အေရာက္ျပန္ၾကြေတာ္မူျပီး တုိက္ေၾကြး ေတာ္မူကယ္ခြ်တ္ ထုိက္သူကုိ ကယ္တင္ခဲ႔ေတာ္မူ သကဲ႔သုိ႕ ၀ိဋဋ်ဳပေဘးကုိလည္း သုံးၾကိမ္တုိင္ တားျမစ္ ပယ္ရွားေတာ္ မူေပးခဲ႔ပါသည္။ ေနာက္ဆံုးအၾကိမ္အထိ ပရိနိဗၺာန္စံယူေတာ္မူ ကာလႏွင္႔ ပတ္သက္၍ ပရိနိဗၺာနသုတ္ ပါဠိေတာ္၌ ဥတၱရသီကံမဥၥပညေပသိ ပာုလာ ရွိသည္ျဖစ္လ်က္ အခ်ဳိ႕ဆရာတုိ႔က မ်က္ႏွာေတာ္ ကုိသာ ေျမာက္ထားသည္၊ ဦးေခါင္းေတာ္ကား အေရွ႕ကုိပင္ ျပဳသည္ ပာုဆုိၾကသည္ အခ်ိဳ႕ကည္း ျပဳဗၺဳတၱရာ ရပ္ဒိသာကုိ ေလ်ာင္းကာတူ႐ႈ ဦးေခါင္းမူ၍ ပာုဆုိၾကသည္။ ထုိစကားကုိ ကုိးစာေလာက္ေသာ က်မ္းၾကီး က်မ္းခုိင္ မရွိေလ။ ဥယ်ာဥ္အတြင္း၌ အင္ၾကင္းပင္ပ်ိဳႏွစ္ပင္ကား ေတာင္ေျမာက္ယွဥ္လ်က္ ယွက္တင္ေသာ အကုိင္းအခက္ အရြက္အညြန္႕ ရွိသည္။ ပင္လံုးကြ်တ္ပြင္႔သည္။ ထုိအပင္၏အေၾကား၌ ေျမာက္အပင္ကုိ ေခါင္းရင္းထား၍ ခင္းသည္ ပာူ၍ လည္းေကာင္း ဘုရားျမတ္စြာသည္ ရတနာသလြန္ ေညာင္ေစာင္း၌ ေျမာက္သုိ႔ ဦးေခါင္းျပဳ၍ ေလ်ာင္းေတာ္မူေသာ အခါပာူ၍ လည္းေကာင္းေတြ႕ ရွိရသည္။

ထုိအေနအထား အတုိင္းပင္ ေနာက္ဆံုးအၾကိမ္အထိ ကြ်တ္ထုိက္ေသာ ေ၀ေနယ်ာမ်ားကုိ တရားေပာာ ျပဆံုးမျပီးေနာက္ စ်ာန္မ်ား၀င္စားျပီ ပရိနိဗၺာန္စံ၀င္ေတာ္မူ ခဲ႔သည္မွာ အမွတ္တမဲ႕ အေနအထားအျပဳအမႈပာု မယူဆအပ္ေပ။ သာကီမ်ိဳးတုိ႕၏ အစဥ္အလာကို အသိအမွတ္ျပဳေတာ္မူျခင္း ျဖစ္တန္ရာပါသည္။ ထုိအျပဳအမူ သည္လည္း ပ်ဴ (ပအုိ၀္း) တုိ႔၏ အစဥ္အလာ လုိက္နာက်င္႔သံုးခဲ႔ေသာ ဓေလ႔ျဖစ္ေနသည္မွာ ျဖစ္ခဲ႔ေသာ တုိက္ဆုိင္မူပာု မဆုိထုိက္ေခ်။ မ်ိဳးႏြယ္အစဥ္အလာအားျဖင္႔ တာ၀န္ေက်ခဲ႔ျခင္႔ ေၾကာင္႔သာျဖစ္ေၾကာင္း မွတ္ယူ အပ္ေပသည္။

ေရွးေပာာင္းပံုျပင္အရ ျဖဴသားမစားေသာ ပ်ဴ (ပအုိ၀္း) ကုိ ကရင္တုိ႔က တေအာ္သူ ပာုေခၚခဲ႔ရာမွ တျခား လူမ်ိဳးမ်ားက လုိက္ေခၚဆုိၾကရာ ပီပီသသ အသံမထြက္ႏုိင္ဘဲ ေတာင္သူ ပာု ျဖစ္လာေၾကာင္း ေလ႔လာေတြ႕ ရွိရပါသည္။

ထုိ႕အျပင္မွတ္သညာ ေကာင္းသူ လိမၼာသူ ရုိးသားေျဖာင္႔မတ္သူကို ပ်ဴ (ပအုိ၀္း) ဘာသာအားျဖင္႔ ေတာင္စူ ပာုေခၚရာမွ ေရႊ႕ေလ်ာလာေသာ ေ၀ါပာာရအျဖစ္ ေတာင္သူ ပာုျဖစ္လာရေၾကာင္းလည္း မွတ္တမ္း အဆုိရွိေလသည္။

သမုိင္းတြင္ ထင္ရွားလွေသာ ပ်ဴလူမ်ိဳးမ်ားသည္ တိမ္ေကာဆုတ္ယုတ္ သြားခဲ႔ျပီး အျခားလူမ်ိဳးမ်ားႏွင္႔ ေသြးေႏွာကာ အသြင္ေျပာင္းျပီး ေပ်ာက္ကြယ္သြားခဲ႔ျပီပာု ထင္ျမင္ယူဆခဲ႔ၾကသည္။ ပ်ဴလူမ်ိဳးမ်ား မိမိတုိ႔အမ်ိဳး အႏြယ္ကုိ ေကာင္းစြာထိန္းသိမ္း ေစာင္႔ေရွာက္ႏုိင္စြမ္းမရွိေသာေၾကာင္႔ လည္းေကာင္း စည္းလံုးညီညြတ္မႈ ပ်က္ျပားခဲ႔ေသာေၾကာင္း လည္းေကာင္း ကြယ္ေပ်ာက္ေမွးမိွန္ရ ေၾကာင္းမွတ္ခ်က္ျပဳခဲ႔ၾကသည္။

ေခ်ာင္းရုိးျမစ္ရုိးသာ တိမ္ေကာ္ရုိးထံုးစံရွိသည္။ လူမ်ိဳးပာူသည္ တိမ္ေကာ္ရုိး ထံုးစံမရွိပာူေသာ စကားရွိ ပါသည္။ ထုိစကားမွန္ပါသည္ တကယ္႕ သမုိင္းပညာရွင္မ်ားသည္ သမုိင္းျဖစ္စဥ္ အေၾကာင္းကုိ နည္းအမ်ိဳးမ်ိဳး ျဖင္႔ ေလ႔လာထားၾကျပီး ေတြ႕ရွိခ်က္မ်ားကုိ မွတ္တမ္းေရးသား ျပဳစုခဲ႔ၾကမည္ပာု ယံုၾကည္ပါသည္။ သုိ႕ေသာ္ ပ်ဴ(ပအုိ၀္း) တုိ႔ႏွင္႔ပတ္သက္၍ မႈ ထိန္ခ်န္သုိ၀ွက္ထားမႈ မ်ားရွိေနလိမ္႔မည္ပာု ယူဆမိပါသည္။ ပ်ဴသည္ မည္သည္႔ တုိင္းရင္းသား ျဖစ္ေၾကာင္း ဆက္စပ္ေလ႔လာ သုေတသနျပဳထားေသာ မွတ္တမ္းမ်ား မရွားေသာ္လည္း ထုိမွတ္တမ္း ေဖာ္ျပခ်က္ပါ ပ်ဴအဆက္အႏြယ္ တုိင္းရင္းသား လူမ်ိဳးမ်ားကုိ အေလးအနက္ ထားဆက္လက္ ေလ႔လာျခင္းမျပဳဘဲ ေနႏုိင္ခဲ႔ၾကသည္႕ သမုိင္းပညာရွင္မ်ားအေပၚ သံသယ၀င္စရာ ျဖစ္ေနပါသည္။

နိမ္႔ပါးေနေသာ ပ်ဴလူမ်ိဳးအျဖစ္ကုိ အထင္ေသးေသာေၾကာင္႔ေလာ။ အတိတ္သမုိင္းတြင္ ၾကီးက်ယ္ ထင္ရွားခဲ႔ေသာ အေျခအေန ႏွင္႔ မ်က္ေမွာက္ကာလ အေျခအေနကုိ ဆက္စပ္ေဖာ္ျပေပးရန္ ၀န္ေလးေနၾက သည္႔ သေဘာသည္ သမုိင္းကုိ မပုိင္ႏုိင္ေသးေသာ အျဖစ္ႏွင္႔ သမုိင္းအမွန္ကုိ ျပဳျပင္ဖံုးကြယ္ လုိေသာေၾကာင္႔ အခ်ိန္ယူ ေနျခင္းေလပာု ယူဆေတြးေတာမိပါသည္။

ပ်ဴလူမ်ိဳးသည္ မည္သည္႔ တုိင္းရင္းသား ျဖစ္ေၾကာင္း ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆုိရန္ ေစာေနေသးေၾကာင္း ႏွင္႔ ပ်ဴ ပာုအမွန္သိႏုိင္ေသာ အတတ္ပညာမ်ားကုိ တတ္ေျမာက္နားလည္ထားပါလ်က္ ထုတ္ေဖာ္ေျပာၾကားရန္ ပ်က္ကြက္ ေနျခင္း ခက္ခဲေနျခင္းမွာ ရုိးသားေျဖာင္႔မတ္ေသာ သေဘာႏွင္႔ ဖီလာဆန္႕က်င္ ျဖစ္ေနပါသည္။ မည္သုိ႔ဆုိေစ ကမာၻ႕လူမ်ိဳး အသီးသီးသည္ မိမိသမုိင္းကုိ မိမိတုိ႔သာေရးရန္ တာ၀န္ရွိေနပါသည္။ ပ်ဴတုိ႔ သမုိင္းကုိ ပ်ဴတုိ႔ေရးေနခဲ႔သည္မွာ ယေန႕တုိင္ပင္ျဖစ္ပါသည္။ အမ်ားသိေစရန္ အမွန္ကုိ အတိတ္ကာလဆီ၌ ထင္းထင္းၾကီးေရးခဲ႔ သကဲ႔သုိ႔ ယေန႕ေခတ္ကာလမွာလည္း တုိးတိတ္ညင္သာေသာ နည္းျဖင္႔ သိမ္ေမြ႕စြာ ေရးသားေနသည္မွာ ပ်ဴ (ပအုိ၀္း) တုိ႔၏ ဂုဏ္ရည္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။

ပ်ဴ ပာု ပအုိ၀္း ကုိလုိက္ရာ ေရာက္ေအာင္ ဆြဲယူထားျခင္း ပာုအေပၚယံ ယူဆေကာင္း ယူဆေပမည္။ သုိ႔ေသာ္ ပ်ဴသည္ ပအုိ၀္း ပာုတ္မပာုတ္ အေသအခ်ာ စူးစမ္းေလ႔လာရန္ သမုိင္း သုေတသီမ်ားကုိ ၾကိဳဆုိဖိတ္ ေခၚလုိပါသည္။ အမွန္တရားကုိ သိျခင္းအားျဖင္႔ လြတ္လပ္ေပါ႕ပါးေသာ ဘ၀ကုိ အလြယ္တကူ တည္ေဆာက္ ၾကပါေစပာု ဆႏၵျပဳရင္း ပ်ဴ ႏွင္႔ ပအုိ၀္း သည္ေတာင္သူ အမည္ခံခဲ႔ေသာ ပ်ဴ ( ပအုိ၀္း) လူမ်ိဳးမ်ား အေၾကာင္းကုိ တင္ျပလုိက္ ရပါသည္။

ခြန္ေက်ာ္ျမင္႔ (ေတာင္ၾကီး)

၈.၁၀.၂၀၀၅

အညြန္း (၁)     ႏုိင္ငံသမုိင္း သုေတသနစာေစာင္ ၄ ပ်ဴေခတ္ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ႏုိင္ငံျခားဆက္ဆံေရး စာမ်က္ႏွာ ၂၄ Luce, Ancient Phy 27(3),pp,242-2 သုိ႔မပာုတ္ BRSFAP No.2,pp,309-10

အညြန္း (၂)     ရွာရွာေဖြေဖြျမန္မာ သမုိင္းအတြဲ ၂ စာမ်က္ႏွာ ၁၉။

အညြန္း (၃)     ႏုိင္ငံသမုိင္း သုေတသနစာေစာင္ ၅ တရုတ္မွတ္တမ္းလာေရွးေပာာင္း ျမန္မာႏုိင္ငံ အမည္ တစ္ခု စာမ်က္ႏွာ ၂၀။

အညြန္း (၄)     ေမာင္ခြန္ႏြယ္ (အင္းေလး) ပအုိ၀္း စာမ်က္ႏွာ ၇၅။

အညြန္း (၅)     ၎ စာမ်က္ႏွာ ၇၅။

အညြန္း (၆)     ဗုိလ္ေက်ာ္ဆန္း ပြဲဦးေရႊအလကၤာ စာမ်က္ႏွာ ၄၇။

အညြန္း (၇)    ႏုိင္ငံသမုိင္း သုေတသန စာေစာင္ ၅ စာမ်က္ႏွာ ၁၄။ အမွန္စင္စစ္ Piao (ေဖ်ာက္) (ပ်ဴ) ပာူေသာအမည္ကုိေရွး တရုတ္ တုိ႕က ခရစ္မေပၚမီ ၂ ရာစု ကတည္းက သိခဲ႔ ျပီးျဖစ္သည္။

အညြန္း (၈)    ႏုိင္ငံသမုိင္းသုေတသနစာေစာင္ ၅ စာမ်က္ႏွာ ၂၀ ။ G..H Luce, Names of the Pyu, JBRS, Vol.XXII, ii (1932),p.90

အညြန္း (၉)    ႏုိင္ငံသမုိင္းသုေတသနစာေစာင္ ၃ ခရစ္ႏွစ္ ၈၀၂ ခုႏွစ္ တရုတ္ႏုိင္ငံေရာက္ ပ်ဴသံအဖြဲ႕ စာမ်က္ႏွာ ၅။

အညြန္း (၁၀)    ဗုိလ္မွဴးခ်ဳပ္သန္းထြန္း ျမန္မာ႕ဦးစြန္း ျမန္မာ႕ေမာ္ကြန္း  စာမ်က္ႏွာ ၂၅၃။

အညြန္း (၁၁)    ရွာရွာေဖြေဖြ ျမန္မာသမုိင္းအတြဲ ၂ (ရည္စိန္) လင္(န္)ယန္(င္) ႏွင္႔ ဆက္စပ္ ေရွးေပာာင္း ျမန္မာႏုိင္ငံသမုိင္းတစ္ရပ္ စာမ်က္ႏွာ ၁၉

အညြန္း (၁၂)     ရေ၀ထြန္း ဘိကၡဳနီသာသနာႏွင္႔ သီလရွင္သမုိင္း ၉၈

အညြန္း (၁၃)    ၂၀၀၀ ျပည္႕ႏွစ္ထုတ္ သုတစြယ္စံု မဂၢဇင္း အမွတ္ ၂၁၇ ဒဂံုညြန္႕ ျမန္မာစာတုိက္ၾကီးမ်ား စာမ်က္ႏွာ ၁၁၈။

အညြန္း (၁၄)    ဦးလွသိန္းထြဋ္ ဓမၼာစရိယ (ဘီေအ) ဗုဒၶႏွင္႔ျမန္မာလူမ်ဳိး စာမ်က္ႏွာ ၁၅၃/၁၅၄။

အညြန္း (၁၅)     ေမာင္ခြန္ႏြယ္ (အင္းေလး) ပအုိ၀္း စာမ်က္ႏွာ ၃၄၈။

အညြန္း (၁၆)    မြန္ (ျမက္ခင္းသစ္) သမုိင္းကြက္လပ္ျဖည္႔ဆည္းမူႏ်င္႔ဖ်က္ဆီးမူ (၉.၈.၂၀၀၀) ထုတ္ ျမန္မာ႕အလင္း စာမ်က္ႏွာ ၄ ။

အညြန္း (၁၇)     က်ီးသဲေလးထပ္ ဆရာေတာ္ ဘုရားၾကီး ဇိနတၱ ပကာသနီက်မ္း စာမ်က္ႏွာ ၆၉၈၊ ၎ စာမ်က္ႏွာ ၆၉၉။

အညြန္း (၁၈)    ေမာင္ခြန္ႏြယ္ (အင္းေလး) ပအုိ၀္း စာမ်က္ႏွာ ၃၆။
Powered by Blogger.