Tuesday, October 4, 2016

သီတင္းကြ်တ္ကာလ ပအို၀္းရိုးရာ တဒဂၤ

ေတာင္ႀကီး၊ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္၊ ေအာက္တိုဘာလ (၄) ရက္



သီတင္းကြ်တ္လသည္ ျမန္မာျပကၡဒိန္အရ စက္တင္ဘာလႏွင့္ ေအာက္တိုဘာလမ်ားတြင္ က်ေရာက္ေလ့ရိွၿပီး မိုးဥရာသီျဖစ္သည့္အတြက္ ေရွးအခါကသီတင္းကြ်တ္လကို ''သန္တူ''လဟု ေခၚဆိုၾကသည္။ သီတင္းကြ်တ္လသည္ ၀ါဆိုလျပည့္ေန႔မွစ၍ ၀ါတြင္းသံုးလ(ရက္ေပါင္း-၉၀) သီတင္းကြ်တ္လျပည့္ေက်ာ္(၁)ရက္ေန႔တြင္  သီတင္းကြ်တ္ေသာေၾကာင့္ ''သီတင္းကြ်တ္လ'' ပအို၀္းအေခၚ ''တင္,ကြ်စ္လာ''ဟူ၍ ေခၚဆိုၾကပါသည္။ ၎လတြင္ ျမတ္စြာဘုရား နတ္ျပည္မွဆင္းသက္ခဲ့သည္ကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး ''ေမ;ဗို'' မီးပံုးမ်ားထြန္းညိႇကာ ရိုးရာပြဲအေနျဖင့္ စည္ကားစြာ ႀကိဳဆိုက်င္းပၾကပါသည္။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ တာ၀တႎသာနတ္ျပည္၌ မိခင္ကိုေက်းဇူးဆပ္လိုေသာေၾကာင့္ အဘိဓမၼာ ခုႏွစ္ၾကမ္းကို ေဟာေတာ္မူၿပီးေနာက္ လူ႔ျပည္သို႔ ျပန္လည္ဆင္းသက္ေတာ္မူသည့္ေန႔ကို အဘိဓမၼာေန႔ဟု သတ္မွတ္ကာ ဘုရားရွင္အား ပူေဇာ္သည့္အေနျဖင့္ အဘိဓမၼာပြဲမ်ားကို ယေန႔တိုင္က်င္းပျပဳလုပ္ေနျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ထူးျခားသည္မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ တိုင္းရင္းသားေပါင္းစံု ေနထိုင္သည့္အတြက္ ထိုေန႔တြင္ မိမိတို႔၏ရိုးရား၀တ္စံုမ်ားျဖင့္ ဘုရားရွင္အား မီးပေဒသာပူေဇာ္ေနသည့္ဟန္ပန္မွာ ၾကည့္ရႈသူအဖို႔ ႏွလံုးစိတ္၀မ္းေအးခ်မ္းရံုမွ်မက ဘုရားရွင္အား ၾကည္ညိဳသဒၶါပြားလိုစိတ္မ်ား တဖြားဖြား ျဖစ္ေပၚလာေစပါသည္။ သီတင္းကြ်တ္လျပည့္ေန႔သည္ ၀ါတြင္းသံုးလ၏ ေနာက္ဆံုးေန႔ျဖစ္သျဖင့္ ၀ါဆိုေတာ္မူသည့္ သံဃာေတာ္ျမတ္တို႔ ၀ါမွထြက္သည့္ေန႔၊ ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ တာ၀တႎသာနတ္ျပည္၌ အဘိဓမၼာ တရားေတာ္ကို ၀ါတြင္းသံုးလကာလပတ္လံုး ေဟာၾကားေတာ္မူသည္မွာ ေအာင္ျမင္စြာၿပီးဆံုးေသာ အဘိဓမၼာအခါေတာ္ေန႔၊ နတ္ျဗဟၼာအေပါင္းၿခံရံလ်က္ တာ၀တႎသာနတ္ျပည္မွ လူ႔ျပည္သို႔ ဆင္းသက္ ေတာ္မူေသာေန႔၊ လူ-နတ္-ျဗဟၼာအေပါင္းတို႔ ျမတ္စြာဘုရားရွင္အား အတူတကြပူေဇာ္ၾကေသာေန႔၊ ေလာက၀ိ၀ရဏ တန္ခိုးေတာ္ေၾကာင့္ စၾက၀ဠာ တစ္၀န္းလံုးဟင္းလင္းျပင္အတိ ျမင္ရေသာေန႔ အစရိွေသာ ဂုဏ္ထူး ၀ိေသသမ်ားႏွင့္ ျပည့္စံုေသာေန႔ ျဖစ္ပါသည္။
သီတင္းကြ်တ္ကာလတြင္ ပအို၀္းလူမ်ဳိးအမ်ားစုသည္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားျဖစ္ၾကသည့္အတြက္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္အား မီးသဘင္ပြဲကို မိမိတို႔ေဒသအလိုက္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမ်ားတြင္ ပူေဇာ္ၾကပါသည္။ မိမိအေတြ႕အႀကံဳအေနျဖင့္ သီတင္းကြ်တ္ကာလ ပအို၀္းေဒသတစ္ခု၏ ကုသိုလ္ျပဳလုပ္ပံု အေၾကာင္းကို အနည္းငယ္ေ၀ငွလိုပါသည္။ မိမိတို႔ေဒသသည္ သီတင္းကြ်တ္အဖိတ္ေန႔ကစၿပီး ရြာရိွ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းတြင္ ကုသိုလ္မ်ားရယူလိုၾကသည့္အတြက္ ေက်ာင္းတက္ဧည့္သည္မ်ားကို (၂)ရက္ တိုင္တိုင္ဧည့္ခံႏိုင္ရန္ ''ခုိဗင္;၊ မူ;နံ,'' ေခၚ လူပ်ဳိ၊ အပ်ဳိ မ်ားစုေပါင္း၍ အိုး၊ ခြက္၊ ပန္းကန္ အစရိွသည့္ပစၥည္းမ်ား ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းသို႔ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ၾကၿပီး စားပြဲ၀ိုင္း၊ ထိုင္ခံုသန္႔ရွင္းေရး လုပ္ငန္းမ်ား စသျဖင့္ တက္ညီလက္ညီေပ်ာ္ရႊင္စြာ ေဆာင္ရြက္ၾကပါသည္။ အပ်ဳိမ်ား၏ လုပ္ငန္းတာ၀န္ အခ်ဳိ႕မွာ ဘုရားပန္းမ်ား၊ ဆြမ္းေတာ္မ်ား ၀ယ္ယူျခင္း၊ ပန္းအိုးေဆးျခင္း၊ ဘုရားပန္းလဲျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ၾကပါသည္။ ''ပိုဖါယြဲး'' ေခၚ အိမ္ေထာင္သည္အမ်ဳိးသားမ်ားသည္ သီတင္းကြ်တ္လျပည့္ေန႔ႏွင့္ လျပည့္ေက်ာ္(၁)ရက္အတြင္း ခ်က္ျပဳတ္ရန္ အသံုးျပဳမည့္ပစၥည္းမ်ား၊ ဒယ္အိုး၊ ဟင္းအိုး၊ ေရေႏြးအိုးမ်ား ေနရာတက်ျပင္ဆင္ျပဳလုပ္ျခင္း၊ မီးဖိုေဆာင္မိုးမယိုက်ေစရန္ လိုအပ္သည္မ်ားျပင္ဆင္ျခင္း စသည္ျဖင့္ မိမိတို႔တာ၀န္သိစိတ္ျဖင့္ ကိုယ္စီထမ္းေဆာင္ၾကပါသည္။ ''ပိုမိြဳးယြဲး'' ေခၚ အိမ္ေထာင္သည္ အမ်ဳိးသမီးမ်ားသည္ ''ပိုဖါယြဲး''ႏွင့္တိုင္ပင္ကာ သားသတ္လြတ္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းျဖစ္သည့္အတြက္  ဧည့္ခံေကြ်းေမြးမည့္ ဟင္းအမယ္စာရင္းမ်ားကိုျပဳစုၿပီး လိုအပ္သည့္ဟင္းသီးဟင္းရြက္မ်ားကို ''ပိုမိြဳးယြဲး'' မ်ားစုေပါင္းကာ ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕မေစ်းႀကီးထဲတြင္ ၀ယ္ယူၾကပါသည္။ ထို႔ေနာက္ ဟင္းအမယ္မ်ားကို ''ပိုမိြဳးယြဲး'' မ်ားစုေပါင္းကာ အခြံႏႊာျခင္း၊ ေရေဆးျခင္း၊ အေျခာက္ခံျခင္း စသျဖင့္ဆက္လက္ျပဳလုပ္ၾကပါသည္။ အဖိတ္ေန႔ညေနပိုင္းတြင္ မိဘ၊ ဆရာသမားမ်ား၊ ေဆြမ်ဳိးေတာ္စပ္သည့္ အဖိုး၊ အဖြားမ်ားအား ဦးစြာ ကန္ေတာ့ၾကၿပီး ထို႔ေနာက္ က်န္ရိွသက္ႀကီးရြယ္အိုမ်ားကို လျပည့္ေန႔မနက္ပိုင္းတြင္ ''ခိုဗင္;၊ မူ;နံ," ေခၚ လူပ်ဳိ၊ အပ်ဳိမ်ားစုေပါင္း၍ ရိုးရာ၀တ္စံုႏွင့္ တစ္အိမ္တက္တစ္အိမ္ဆင္း လိုက္လံကန္ေတာ့ၾကပါသည္။ ထူးျခားသည့္ဓေလ့တစ္ခုမွာ ထိုေန႔မနက္အာရုဏ္မတက္မီအခ်ိန္တြင္ ရိုးရာဓေလ့ကိုမေမ့ေသာ ပအို၀္းလူမ်ဳိးတို႔သည္ အျခားသူမ်ားမိမိႏွင့္အတူ ကုသိုလ္ပါ၀င္လိုစိတ္၊ ကုသိုလ္ျပဳလိုစိတ္မ်ား ျဖစ္ေပၚလာေစရန္၊ ကုသိုလ္မ်ားရယူႏိုင္ရန္အတြက္ မိမိတို႔ရပ္ရြာရိွအိမ္၀န္းထဲ၌ ပူေဇာ္ထားေသာ ''ေတာင္,ျပြတ္" ေခၚ ဘုရားေက်ာင္းေတာ္မ်ားတြင္ ဆြမ္းေတာ္ႏွင့္ သစ္သီးဆြမ္းမ်ား လွည့္လည္လွဴဒါန္းျခင္းျဖစ္သည္။ ဤသို႔ျဖင့္ ေန႔ေရာညပါျပင္ဆင္ၾကရင္း ဧည့္ခံေကြ်းေမြးသည့္ရက္သို႔ ေရာက္ရိွလာပါေတာ့သည္။
ထိုေန႔တြင္ ၾကည္ႏူးဖြယ္ရာတစ္ခုမွာ မိမိတို႔ရိုးရာထံုးစံအရ ''ခိုဗင္;၊ မူ;နံ,'' ေခၚ လူပ်ဳိ၊ အပ်ဳိမ်ားသည္ ဧည့္ခံေကြ်းေမြးရမည့္တာ၀န္ျဖစ္သည့္အတြက္ ၀တ္စံုကိုယ္စီျဖင့္ ဧည့္ခံေနသည့္ပံုမွာ ျမင္ရသူပရိတ္သတ္ အေပါင္း စိတ္ေအးျမမႈကိုခံစားရၿပီး ကုသိုလ္ျပဳလိုသည့္ စိတ္ဆႏၵမ်ား ပိုမိုျဖစ္ေပၚလာေစပါသည္။ ''ေပါရန္း၊ မဲရန္း'' ေခၚ တစ္ခုလပ္မ်ားအပါအ၀င္ အရြယ္ေပါင္းစုံ လူတန္းစားမ်ားစုေပါင္းကာ ကုသိုလ္ယူၾကရင္း (၂)ရက္ေျမာက္သည့္ သီတင္းကြ်တ္လျပည့္ေက်ာ္(၁)ရက္သို႔ ေရာက္ရိွခဲ့ျပန္ပါသည္။ ထိုေန႔တြင္ ပအို၀္းထံုးတမ္း အစဥ္အလာအရ " ခုိဗင္;၊ မူ;နံ, စာ;ဂသြမ္, " ေခၚ လူပ်ဳိ၊ အပ်ဳိမ်ားသီးသန္႔စုေပါင္း၍ မနက္ပိုင္းတြင္ သံဃာေတာ္မ်ား၊ ဥပုဒ္သီလေစာင့္ထိန္းသည့္ပုဂၢိဳလ္မ်ားအား ဆြမ္း၊ ပန္း အစရိွသည္မ်ား ကပ္လွဴသည့္ေန႔ ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေနာက္ မိမိတို႔ေဒသ၏ထံုးစံအရ လျပည့္ေက်ာ္(၁)ရက္ညေနပိုင္းတြင္ ''သီတင္းကြ်တ္ မီးထြန္းပြဲ'' ဆိုသည့္အတိုင္း "ခုိဗင္;၊ မူ;နံ," ေခၚ လူပ်ဳိ၊ အပ်ဳိမ်ားဦးေဆာင္၍ ျမတ္စြာဘုရားရွင္အားပူေဇာ္ရန္ ေရာင္စံုစကၠဴမ်ား၊ ပန္းအလွမ်ားျဖင့္ ျပဳလုပ္ထားသည့္မီးပေဒသာမ်ားကို ရိုးရာ၀တ္စံုမ်ား၊ အိုးစည္ဗံုေမာင္းမ်ားျဖင့္ လူတန္းစားအရြယ္မေရြး စည္းလံုးညီညြတ္စြာ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္ဆင္ႏႊဲၾကပါသည္။
ဤသို႔ျဖင့္ သီတင္းကြ်တ္ကာလတစ္ေလွ်ာက္လံုးတြင္ ''ပိုမိြဳးယြဲး၊ ပိုဖါယြဲး၊ ခိုဗင္;၊ မူ;နံ,၊ ေပါရန္း၊ မဲရန္း''မ်ား ကုသိုလ္စိတ္ျဖင့္ အခ်ိန္ကုန္ေစခဲ့ၿပီး (၃)ရက္ေျမာက္ေသာေန႔တြင္ မိမိတို႔ျပဳခဲ့သမွ် ေကာင္းမႈအစုစုတို႔ကို (၃၁)ဘံုအတြင္းရိွ သတၱ၀ါအေပါင္းတို႔အား စုေပါင္းေရစက္ခ် အမွ်ေပးေ၀ၾကပါသည္။ ဤသည္မွာ သီတင္းကြ်တ္ကာလ ပအို၀္းေဒသတစ္ခု၏ တဒဂၤကုသိုလ္ျပဳလုပ္ပံုအခ်ဳိ႕ကို ရပ္နီးရပ္ေ၀း ဗုဒၶဘာသာ၀င္အေပါင္းတို႔အား မိတ္ဆက္တင္ျပရင္း စာဖတ္ပရိတ္သတ္အေပါင္းတို႔ကိုလည္း သီတင္းကြ်တ္ကာလေရာက္တိုင္း ထို႔နည္းတူ မိမိတို႔ပအို၀္းရိုးရာဓေလ့ထံုးစံႏွင့္အညီ တစ္ႏွစ္ထက္တစ္ႏွစ္ မရိုးရေလေအာင္ ထူးျခားစြာႏွစ္စဥ္က်င္းပဆဲမို႔ ကုသိုလ္စိတ္ျဖင့္ ပအို၀္းေဒသသို႔ အေရာက္လွမ္းခဲ့ပါလို႔ ခ်စ္မိတ္ေဆြမ်ားအား ဖိတ္ေခၚလိုက္ရပါသည္......။

မ်င္,မိုရ္;ခြန္

Powered by Blogger.