Sunday, March 6, 2016

ေျမယာထိန္းသိမ္းျခင္းႏွင့္ အမ်ိဳးသားအနာဂတ္


ေတာင္ႀကီး၊ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္၊ မတ္လ (၆) ရက္







ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံဟု မစုစည္းႏိုင္မီ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ကိုယ့္မင္းကိုယ့္ခ်င္းျဖင့္ နယ္ေျမ နယ္နိမိတ္အလိုက္ ပ်ဴလူမ်ိဳးသည္ ပ်ဴမင္း၊ ဗမာလူမ်ိဳးသည္ ဗမာမင္း၊ မြန္လူမ်ိဳးသည္ မြန္မင္း၊ ရခိုင္လူမ်ိဳးသည္ ရခိုင္မင္း စသည္ျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္လာခဲ့ၾကသည္။ အခ်င္းခ်င္းလည္း အလိုရမၼက္ပြားၿပီး သူ႔နယ္ေျမ ကိုယ္လု ကိုယ့္နယ္ေျမ သူလု ျပဳလာခဲ့ၾကသည့္သမိုင္းမ်ား ခ်န္ထားခဲ့ၾကသည္။ ကမၻာအလႊြားတြင္လည္း ဤကဲ့သို႔ေသာ နယ္ေျမရလိုမႈ အုပ္ခ်ဳပ္မင္းလုပ္လိုမႈမ်ားေၾကာင့္ နယ္ေျမခ်ဲ႕ထြင္မႈသည္ တစ္ႏိုင္ငံမွ တစ္ႏိုင္ငံသို႔ စစ္ခ်ီျခင္း၊ သိမ္းပိုက္ျခင္းမ်ား႐ွိခဲ့သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ကိုလိုနီအဂၤလိပ္ႏွင့္ ဖက္ဆစ္ဂ်ပန္တို႔၏ အႀကိမ္ႀကိမ္ က်ဴးေက်ာ္ နယ္ခ်ဲ႕မႈကို ခုခံကာကြယ္ခဲ့ေသာ္လည္း စိတ္ဓါတ္ေရးရာမွအပ နယ္ခ်ဲ႕တို႔ကို အဖက္ဖက္မွ မယွဥ္ႏိုင္သျဖင့္ နယ္ခ်ဲ႕တို႔၏ ဗိုလ္က်အုပ္စိုးမႈကို တစ္လွည့္စီ ခံခဲ့ရေသးသည္။ နယ္ခ်ဲ႕တို႔၏ ဗိုလ္က်အုပ္စိုးမႈ၊ ဖိႏွိပ္အုပ္ခ်ဳပ္မႈ မ်ားကို မခံမရပ္ႏိုင္သျဖင့္ ေခတ္အဆက္ဆက္ ေတာ္လွန္ တြန္းလွန္ခဲ့ၾကရာ အဆံုးစြန္တြင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၊ တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္အတူ ျပည္ေထာင္စုဖြား တိုင္းရင္းသား ျမန္မာျပည္သူ ျပည္သားမ်ားသည္ စည္းလံုး ညီညြတ္စြာျဖင့္ နယ္ခ်ဲ႕တို႔ထံမွ ျမန္မာႏိုင္ငံကို အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္ လြတ္လပ္ေသာ ႏိုင္ငံအျဖစ္ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္၊ ဇန္န၀ါရီလ(၄)ရက္ေန႔တြင္ လြတ္လပ္ေရး ရယူႏိုင္ခဲ့သည္ကို  အားလံုး အသိပင္ျဖစ္သည္။
လြတ္လပ္ေရးရရွိၿပီး ဒီမိုကေရစီစနစ္ ထူေထာင္လာခ်ိန္တြင္ ႏိုင္ငံေရးအရ တိုင္းရင္းသား တန္းတူအခြင့္အေရး မရ႐ွိၾကသျဖင့္ ႏိုင္ငံတြင္းတြင္ ေတာ္လွန္ပုန္ကန္မႈ မ်ိဳးစံု၊ လက္နက္ကိုင္ ေတာ္လွန္မႈမ်ိဳးစံု၊ ေရာင္စံုသူပုန္မ်ိဳးစံု ေပၚေပါက္လာခဲ့သည္။ လြတ္လပ္ေရးရ႐ွိေသာ္လည္း တိုင္းရင္းသားေဒသမ်ားတြင္ တိုင္းရင္းသားမ်ားသည္ စစ္ေဘး စစ္ဒဏ္မ်ားကို တ၀ႀကီး ခံစားခဲ့ရသည္။ ယေန႔အခ်ိန္ထိလည္း အခ်ိဳ႕ျပည္နယ္မ်ားတြင္ ခံစားေနရဆဲျဖစ္သည္။ တိုင္းရင္းသားတို႔သည္ နယ္ေျမအလိုက္ လူမ်ိဳးစုအမည္နာမႏွင့္ နယ္ေျမ အမည္ေပါက္ေသာ္လည္း ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္စီမံခြင့္၊ ကိုယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းခြင့္ မရရွိျခင္းေၾကာင့္ ကိုယ့္အမ်ိဳးသားေရး အတြက္ ဆက္လက္တိုက္ပြဲ၀င္ေနၾကသည္ဟု ယူဆၾကသည္။ အခ်ိဳ႕တိုင္းရင္းသားမ်ားသည္ ကိုယ္ပိုင္ သမိုင္းေၾကာင္း၊ ကိုယ္ပိုင္ အဂၤါရပ္မ်ားႏွင့္ သီးသန္႔စြာ ေနထိုင္ျဖတ္သန္းလာသည့္ လူမ်ိဳးစုႀကီး တစ္စု ျဖစ္ေသာ္လည္း ထိုက္သင့္သည့္ လူမ်ိဳးေရးဆိုင္ရာ အခြင့္အေရးမ်ား မရ႐ွိျခင္းႏွင့္ မူလအခြင့္အေရးမ်ား ဆံုး႐ႈံးျခင္းမ်ားေၾကာင့္ စစ္မက္ျဖစ္ပြားမႈကို ႐ြံမုန္း အလိုမ႐ွိေသာ္လည္း အမ်ိဳးသားေရးအတြက္ လက္နက္စြဲကိုင္ တိုက္ပြဲ၀င္ေနရသည္မ်ား ႐ွိေနခဲ့ၾက၊ ႐ွိေနၾကသည္မ်ားကို ျမင္ေတြ႔ႏိုင္ပါသည္။ ထိုအထဲတြင္ အနီးကပ္ဆံုး အေနျဖင့္ ကိုယ္ပိုင္သမုိင္းေၾကာင္း၊ ကိုယ္ပိုင္အဂၤါရပ္မ်ားႏွင့္ သီးသန္႔စြာ ရပ္တည္ျဖတ္သန္းေနသည့္ ပအို၀္း တိုင္းရင္းသားတို႔သည္ ထီးပ်က္နန္းေျပာက္စဥ္ကတည္းက ဖိႏွိပ္ခံသူ႔ကၽြန္ဘ၀ေရာက္ခဲ့ရၿပီး အဆိုးဆံုးကာလမွာ ပေဒသရာဇ္စနစ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကာလတြင္ ႐ွမ္းျပည္နယ္႐ွိ ႐ွမ္း၊ ပအို၀္း၊ အင္းသား၊ ဓႏု၊ ေတာင္႐ိုးလူမ်ိဳးမ်ားႏွင့္ အျခားေသာ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ားႏွင့္အတူ မ်က္စိပိတ္နားပိတ္ အုပ္ခ်ဳပ္ခံခဲ့ရသည္။ သူ႔ကၽြန္ဘ၀ မခံလိုသျဖင့့္ မ်ိဳးခ်စ္ပုဂၢိဳလ္မ်ားႏွင့္ ျပည္သူမ်ားမွ ဖိႏွိပ္အုပ္ခ်ဳပ္မႈကို ဆန္႔က်င္ေတာ္လွန္ရင္း အသက္မ်ား ေပးလွဴစေတးၿပီး အမ်ိဳးသားေရးအတြက္ လက္နက္ကိုင္လမ္းစဥ္ စတင္လာခဲ့ရာ ပအို၀္းအမ်ိဳးသားတပ္မေတာ္ ဟူ၍ ေပါက္ဖြား လာရေပသည္။ ပအို၀္းအမ်ိဳးသားတပ္မေတာ္သည္ ယေန႔အခ်ိန္တြင္ ေျပာင္းလဲလာသည့္ ေခတ္စနစ္ႏွင့္အညီ ၁၉၉၁ ခုႏွစ္တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရယူၿပီး ျပည္သူ႔စစ္အျဖစ္ ဆက္လက္ရပ္တည္ေနသည္။
ဆိုခဲ့သည့္ လူမ်ိဳးေရးဆိုင္ရာ တန္းတူညီမွ်မႈ မရ႐ွိသည့္ ႏိုင္ငံေရး ျပႆနာကို ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ အေျဖ႐ွာျခင္းမျပဳပဲ ျပည္တြင္းစစ္ သက္ဆိုး႐ွည္ခဲ့ရသည္။ ပြင့္လင္းျမင္သာစြာ ေျပာင္းလဲတိုးတက္လာသည့္ ယေန႔အခ်ိန္တြင္ ႏိုင္ငံေရးျပႆနာကို စစ္ေရးႏွင့္ မေျဖ႐ွင္းပဲ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္သာ ေျဖ႐ွင္းႏိုင္မွသာလွ်င္ ေရ႐ွည္တည္တံ့သည့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ရ႐ွိႏိုင္မည္ဟု ယူဆၾကေသာေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေရးနည္းလမ္းျဖင့္ ပူးေပါင္း အေျဖ႐ွာႏိုင္ရန္ အမ်ိဳးသားအဆင့္ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲႏွင့္ ျပည္ေထာင္စုၿငိမ္းခ်မ္းေရးညီလာခံကို ယဥ္ေက်းမႈသစ္ တစ္ရပ္ အေနျဖင့္ စတင္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ က်င္းပလာေနသည္ကို ေတြ႔႐ွိႏိုင္သည္။
ညီလာခံဆိုသည္ႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ လြတ္လပ္ေရးအႀကိဳကာလ၊ လြတ္လပ္ေရးရ႐ွိၿပီးကာလ တစ္ေလွ်ာက္တြင္ ျပဳလုပ္သည့္ သမိုင္း၀င္ ညီလာခံ အရပ္ရပ္မ်ားကို စာေရးသူမွ ေလ့လာသိ႐ွိမိသေလာက္ ျပန္လည္ထုတ္ႏုတ္ပါက  ၁၉၄၇ ခုႏွစ္၊ ပင္လံုညီလာခံ၊ ၁၉၉၃-၂၀၀၇ အမ်ိဳးသားညီလာခံႏွင့္ ယေန႔ ပါတီစံု ဒီမိုကေရစီစနစ္တြင္ မၾကာေသးေသာအခ်ိန္ကာလ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္မွ ျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ ျပည္ေထာင္စုၿငိမ္းခ်မ္းေရး ညီလာခံအပါအ၀င္ဆိုလွ်င္ (၃)ႀကိမ္တိုင္တိုင္ ႐ွိခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည္။ ညီလာခံ တစ္ရပ္ခ်င္းစီသည္ ထူးျခားသည့္ အဂၤါရပ္မ်ားကို ဖန္တီးယူေဆာင္ေလ့႐ွိသည္ကို ေတြ႔႐ွိႏိုင္သည္။ ၁၉၄၇ ညီလာခံမွသည္ ၁၉၇၄ မတိုင္မီ ကာလတြင္ ျမန္မာျပည္ကို ျပည္နယ္မ်ားႏွင့္ ၀ိေသသတိုင္းကို ဖြဲ႔စည္းႏိုင္ခဲ့သည္။ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္ႏွင့္ ၁၉၉၃ ခုႏွစ္ ညီလာခံမတိုင္မီတြင္ ျပည္နယ္ႏွင့္ တိုင္း( ၁၄ )ခုကို ဖြဲ႔စည္းႏိုင္ခဲ့သည္။ ၁၉၉၃ - ၂၀၀၇ ညီလာခံသည္ ျပည္နယ္ ႏွင့္ တိုင္းေဒသႀကီး(၁၄)ခုႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရတိုင္း/ ေဒသကို ဖြဲ႔စည္း ယူေဆာင္ေပးခဲ့သည္။ ညီလာခံတိုင္းသည္ ထူးျခားေသာ ဂုဏ္အဂၤါရပ္မ်ားကို ယူေဆာင္ေပးလာသည့္ ယဥ္ေက်းမႈသမိုင္းေၾကာင္း ရွိျခင္းေၾကာင့္ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္မွ က်င္းပေသာ ျပည္ေထာင္စုၿငိမ္းခ်မ္းေရးညီလာခံသည္ လာမည့္ အနာဂတ္မ်ား အတြက္ ယူေဆာင္ေပးမည့္ အမ်ိဳးသားဂုဏ္အဂၤါရပ္မ်ားကို မိမိတို႔ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသား အပါအ၀င္ အျခားေသာ တိုင္းရင္းသားမ်ားအတြက္ အလာေကာင္းၿပီး အခါမေႏွာင္းေစရန္အတြက္ ျပင္ဆင္ရန္ လိုအပ္သည္မ်ားကို ျပင္ဆင္ထားဖို႔ရန္သာ လိုအပ္ေတာ့သည္ကို စာေရးသူ အေနျဖင့္ ယူဆမိပါသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ လြတ္လပ္ေရးႀကိဳးပမ္းမႈမွသည္ တိုင္းျပည္ကို ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ရန္အတြက္ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္၊ ပင္လံုတြင္ ညီလာခံတစ္ရပ္ ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ ညီလာခံတြင္ ပအို၀္းအမ်ိဳးသား ေခါင္းေဆာင္မ်ား ျဖစ္ၾကသည့္ ဆီဆိုင္ေစာ္ဘြား စ၀္ခြန္ၾကည္ကိုယ္စား ဦးျဖဴသည္ ႐ွမ္းေစာ္ဘြားစု အသြင္ျဖင့္သာ ကိုယ္စားျပဳျခင္းႏွင့္ ျဖားဗြာဦးလွေဖ(သထံုဦးလွေဖ)သည္လည္း ကရင္အမ်ိဳးသားကိုယ္စားလွယ္ ေလ့လာသူအျဖစ္သာ တက္ေရာက္ ျခင္းေၾကာင့္ ပအို၀္းအမ်ိဳးသား အခြင့္အေရးကို မယူေဆာင္ႏိုင္ခဲ့ေပ။ ပအို၀္းအမ်ိဳးသား အခြင့္အေရးမ်ား မယူေဆာင္ႏိုင္ေအာင္၊ မရ႐ွိေအာင္ အျခားေသာ ပေယာဂမ်ားေၾကာင့္ေလာ ယေန႔တိုင္ ပေဟဋိဆန္ေနဆဲပင္ ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ညီလာခံမဟုတ္သည့္ ျပင္ပအခ်ိန္ကာလမ်ားတြင္ အဆိုပါပုဂိၢဳလ္မ်ားသည္ ပအို၀္း အမ်ိဳးသားမ်ား ေလွ်ာက္လမ္းရမည့္ အမ်ိဳးသားေရး လမ္းစဥ္ကို ခ်မွတ္ေပးခဲ့ၾကသည့္ သမိုင္း၀င္ ပုဂၢိဳလ္မ်ား ျဖစ္ပါသည္။ ကိုယ္စားျပဳျခင္းသည္ ပင္လံုညီလာခံတြင္ သင္ခန္းစာေပးခဲ့ေလၿပီ။ လာမည့္ အနာဂတ္မ်ားတြင္ မိမိတို႔ အမ်ိဳးသားေရးဆိုင္ရာ အခြင့္အေရးမ်ား ရရွိေစရန္အလို႔ဌာ တိုင္းျပည္ တည္ေဆာက္ေရး အခန္းက႑မ်ားတြင္ ပါ၀င္ေသာ ကိုယ္စားလွယ္သည္ မိမိလူမ်ိဳးကို ကိုယ္စားျပဳေသာ အဖြဲ႔အစည္း၏ ကိုယ္စားလွယ္ျဖစ္မွ မိမိတို႔လူမ်ိဳးကို ကိုယ္စားျပဳေသာ ကိုယ္စားလွယ္ျဖစ္မွ ေတာ္ကာက်မည္ကို ေကာင္းစြာသင္ခန္းစာရရွိခဲ့ပါသည္။
၁၉၉၀ ခုႏွစ္ နအဖ အစိုးရေခတ္တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္ တည္ေဆာက္ေရးအတြက္ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္ကို စတင္အေကာင္အထည္ေဖာ္ကာ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္မ်ားႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဖာ္ေဆာင္လာခဲ့သည္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရယူၿပီးေသာ အဖြဲ႔မ်ားသည္ သက္ဆိုင္ရာေဒသတြင္ ေဒသဖြ႔ံၿဖိဳးေရး လုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ေဆာင္လာၾကသည္ကို ေတြ႔ရွိႏိုင္သည္။ အစိုးရႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရယူၿပီး အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ၿငိမ္ခ်မ္းေရး မတည္တံ့ပဲ တဖန္ျပန္လည္ ပစ္ခတ္တိုက္ခိုက္မႈ ျဖစ္ပြားလာေသာ အထူးေဒသမ်ားလည္း ႐ွိသည္။ မိမိတို႔ ပအို၀္းေဒသတြင္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဖာ္ေဆာင္ၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ဆက္လက္ ထိန္းသိမ္းႏိုင္ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ေဒသတြင္း တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းလာသည္။ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းမႈ႐ွိသျဖင့္ ျပည္သူမ်ားသည္ လြတ္လပ္စြာ စိုက္ပ်ိဳးလုပ္ကိုင္လာႏိုင္ျခင္း၊ လြတ္လပ္စြာ ေရာင္း၀ယ္ေဖာက္ကားလာႏိုင္ျခင္း၊ လြတ္လပ္စြာ ပညာသင္ၾကားလာႏိုင္ျခင္း၊ လြတ္လပ္စြာ အသက္႐ွင္သန္ ေနထိုင္လာႏိုင္ျခင္း စသည္မ်ားကို ျပည္သူမ်ားမွ ခံစားရၿပီး ျဖစ္သည္။ ဤသည္မ်ားသည္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၏ အသီးအပြင့္မ်ားဟု ေျပာဆို လက္ခံလာၾကသည္မွာ ယေန႔တိုင္ ၾကားေယာင္ေနရဆဲျဖစ္သည္။
ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ နအဖအစိုးရသည္ ညင္သာေပ်ာ့ေပ်ာင္းစြာျဖင့္ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို တည္ေဆာက္ၿပီး ၁၉၉၃ ခုႏွစ္မွ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္အထိ အမ်ိဳးသားညီလာခံ က်င္းပေပးႏိုင္ခဲ့သည္။ ပအို၀္းအမ်ိဳးသား ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ အျခားေသာ တိုင္းရင္းသား ေခါင္းေဆာင္မ်ားနည္းတူ အဆိုပါ ညီလာခံတြင္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအျဖစ္ ပါ၀င္တက္ေရာက္ခြင့္ ရခဲ့ေလသည္။ ညီလာခံသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံကို ဖြဲ႔စည္း တည္ေဆာက္မည့္၊ ထိန္းေက်ာင္းေမာင္းႏွင္မည့္ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒကို ေရးဆြဲခဲ့သည့္ ညီလာခံ တစ္ရပ္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒကို ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ အပါအ၀င္ (၃)ႀကိမ္တိုင္ ေရးဆြဲျပဌာန္းခဲ့ပါသည္။ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ၊ ၁၉၇၄ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတို႔ႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္ၾကည့္ပါက ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒသည္ “ပအို၀္း၊ ပေလာင္(တအာင္း)၊ ဓႏု၊ ကိုးကန္႔၊ နာဂ” ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသႏွင့္ “၀” ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရတိုင္း ဟူေသာစာလံုးသည္ ျပဌာန္းခ်က္တြင္ ပါ၀င္လာသည္ကို ထူးျခားစြာ ေတြ႔ရွိ ႏိုင္ပါသည္။ ဟိုပံုးၿမိဳ႕နယ္၊ ပင္ေလာင္းၿမိဳ႕နယ္၊ ဆီဆိုင္ၿမိဳ႕နယ္မ်ား စုစည္းၿပီး ပအို၀္းကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသ အျဖစ္ ေပၚထြန္းလာခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည္။ ဤသည္မ်ားသည္ တိုင္းရင္းသား အေရးမ်ားကို ေမွ်ာ္ျမင္ေပးေသာ ႏိုင္ငံေတာ္ ပုဂၢိဳလ္ႀကီးမ်ားႏွင့္ သက္ဆိုင္ရာ တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္ႀကီးမ်ား၏ ေမွ်ာ္ျမင္တတ္ေသာ စြမ္းရည္ ပါရမီေၾကာင့္ပင္ဟု ဆိုႏိုင္ပါသည္။ တဖက္တြင္လည္း နယ္ေျမေဒသအလိုက္ စုစည္းစြာ ေနထိုင္ၾကေသာ တိုင္းရင္းသား ျပည္သူမ်ားေၾကာင့္လည္း ဆိုႏိုင္ပါသည္။
ယေန႔ျမန္မာႏိုင္ငံ ဦးတည္ေလွ်ာက္လွမ္းေနသည့္ လမ္းေၾကာင္းသည္ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒျဖင့္ ေမာင္းႏွင္သြားေစသည္ကို လူတိုင္းလိုလို သိ႐ွိၿပီး ျဖစ္သည္။ တိုင္းျပည္ကို ထုဆစ္ပံုေဖာ္ရန္ ၁၉၉၃ ခုႏွစ္မွ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္အထိ က်င္းပျပဳလုပ္ေသာ အမ်ိဳးသားညီလာခံႀကီးတြင္ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ားနည္းတူ အျခားေသာ ညီေနာင္တိုင္းရင္းသားျဖစ္ၾကသည့္ ၀ ၊ ဓႏု၊ ပေလာင္(တအာင္း)၊ နာဂ၊ ကိုးကန္႔ တိုင္းရင္းသားတို႔သည္လည္း ၎တို႔ အမ်ိဳးသားမ်ား ရသင့္ရထိုက္သည့္ လူမ်ိဳးေရးဆိုင္ရာအခြင့္အေရးမ်ားကို ေတာင္းဆိုခဲ့ၾကသည္။ ညီလာခံ တက္ေရာက္ေသာ ပအို၀္းေခါင္းေဆာင္ႀကီးမ်ားသည္ ပအို၀္းလူမ်ိဳးႏွင့္ ထိုက္သင့္သည့္ အခြင့္အေရးကို ေတာင္းဆိုစဥ္တြင္ ေတာင္ႀကီးခ႐ိုင္ႏွင့္ လိြဳင္လင္ခ႐ိုင္တို႔ကိုု ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရတိုင္းအျဖစ္ စုစည္းေပးရန္ အဆိုျပဳ တင္သြင္းခဲ့ေသာ္လည္း အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ အဆိုမေအာင္ျမင္ခဲ့ေပ။ ထို႔အတူ ဓႏု တိုင္းရင္းသားတို႔သည္လည္း ကေလာၿမိဳ႕နယ္ကို ဓႏုကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသအတြင္းသို႔ ထည့္သြင္းရန္ အဆိုျပဳခဲ့ေသာ္လည္း အဆိုမေအာင္ျမင္ခဲ့သည္ကို စာေရးသူမွ ေလ့လာမိသေလာက္ သိ႐ွိခဲ့ရပါသည္။ လာမည့္အနာဂတ္ တိုင္းျပည္တည္ေဆာက္ေရးတြင္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးခ်င္းစီအတြက္ အေရးပါသည့္ အရာမ်ားထဲမွ တစ္ခုသည္ ဆက္စပ္နယ္ေျမႏွင့္ထက္၀က္ေက်ာ္ လူဦးေရဆိုေသာ အေျခခံစံတစ္ခုကို တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးတိုင္း သိ႐ွိထားၿပီး ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။
နယ္ေျမဟုဆိုရာတြင္ မူရင္းနယ္ေျမခံ တိုင္းရင္းသားတို႔ စုစည္းေနထုိင္ေသာ နယ္ေျမကို ဆိုလိုပါသည္။ မိမိတို႔ ပအို၀္းဌာေနတြင္ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို႔ အေျခခ်ေနထိုင္လာခဲ့သည့္ သမိုင္းစဥ္ တစ္ေလွ်ာက္ကို ျပန္လည္႐ႈျမင္ပါက ယေန႔လို ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ စီမံခန္႔ခြဲပိုင္ခြင့္ႏွင့္ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းတိုးတက္လာသည့္ အေျခအေန ရ႐ွိလာေအာင္ အရင္းအႏွီး စိုက္ထုတ္ခဲ့ရသည္မွာ အသက္ေပးလွဴ ရင္းႏွီးခဲ့ရသည့္ ေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္ ျပည္သူတို႔၏ အသက္ကုိ ေလွကားအျဖစ္ မိုးေပၚသို႔ ေထာင္မည္ဆိုက မိုးထိေအာင္ ေထာင္ႏိုင္သည္အထိ ႐ွိေပလိမ့္မည္။ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးနည္းတူ အျခားေသာ ဘ၀တူ ညီေနာင္ တိုင္းရင္းသားမ်ားမွလည္း အသက္ေပါင္း မ်ားစြာႏွင့္ အခက္အခဲေပါင္း ေျမာက္မ်ားစြာ စေတးၿပီး ရင္းႏွီးခဲ့ရေပလိမ့္မည္။ စြန္႔စားမႈ ရင္းႏွီးမႈ မ႐ွိပါက ေအာင္ျမင္မႈ မရ႐ွိႏိုင္ေပ။ ရင္းႏွီးခဲ့သေလာက္ ထိုက္သင့္သည့္ ရလဒ္ေတာ့ ယေန႔အခ်ိန္တြင္ အားလံုးျမင္ေတြ႔ရၿပီးျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ကား ျပည့္၀သည့္ ရလဒ္ေတာ့ မဟုတ္ေသးေပ။ ရသင့္ရထိုက္သည့္ အခြင့္အေရးမ်ား ျပည့္ျပည့္၀၀ ရ႐ွိေအာင္ မိမိတို႔တြင္ ပိုင္ဆိုင္ထားေသာ အေရးအရာမ်ားကို ဆက္လက္ထိန္းသိမ္း ကာကြယ္သြားရန္လိုအပ္သလို တဖက္တြင္လည္း ျဖည့္တင္းရန္ လိုအပ္သည့္ အေရးအရာမ်ားကို ျဖည့္စြက္ထားရေပမည္။ မိမိတို႔ ထိန္းသိမ္းရန္ လိုအပ္ေသာ အရာမ်ားဆိုသည္မွာ မိမိတို႔ တိုင္းရင္းသားမ်ား ပိုင္ဆိုင္ေနသည့္ ဂုဏ္အဂၤါရပ္မ်ားျဖစ္ေသာ ႐ိုးရာယဥ္ေက်းမႈ၊ ဓေလ့ထံုးတမ္းမ်ား၊ ဘာသာစကား၊ စာေပႏွင့္ ေျမယာမ်ားကို ဆိုလိုပါသည္။ တိုးတက္ျဖစ္ထြန္းလာသည့္ ေခတ္ေရစီးေၾကာင္းအရ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး၏ ဂုဏ္အဂၤါရပ္မ်ားျဖစ္ေသာ ဘာသာစကား၊ စာေပ၊ ရိုးရာယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ဓေလ့ထံုးတမ္းမ်ား ထိန္းသိမ္းရမည္ကို လူတိုင္း သိ႐ွိထားေသာ္လည္း ေျမယာကို ထိန္းသိမ္းရန္ လိုအပ္သည္ကို လူတိုင္း သတိမထားမိၾကေခ်။ ေျမယာသည္ အျခားေသာ အဂၤါရပ္မ်ားႏွင့္မတူ ေရာင္း၀ယ္ ႏိုင္ေသာအရာ ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ကိုယ့္လူမ်ိဳး၏ အမ်ိဳးသားေရးအတြက္ မေတြးေတာ မစဥ္းစားေတာ့ပဲ ေရာင္းခ်င္တိုင္းေရာင္း၊ ၀ယ္ခ်င္တိုင္း ၀ယ္ၾကေတာ့သည္။ ၿမိဳ႕ဧရိယာမွသည္ ေက်းလက္ေဒသအထိပါ အေရာင္းအ၀ယ္ျဖစ္ၾကသည္။ မည္မွ်ထိေျမယာ ေရာင္းၾကသည္ဆိုလွ်င္ ယခင္ကာလတစ္ေလွ်ာက္လံုးတြင္ မိမိတို႔မိသားစု ၀မ္းစာဖူလံုေရး အတြက္ အလုပ္အေကၽြး ျပဳေပးသည့္ ၿခံယာကိုပါမက်န္ ေရာင္းျဖစ္ခဲ့ၾကသည္။ ပအို၀္းလူမ်ိဳးတို႔သည္ တစ္ရြာႏွင့္ တစ္ရြာ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး ႀကံဳႀကိဳက္ေတြ႔ဆံုမိလွ်င္ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး စကားစျမည္ ေမးျမန္းေျပာဆိုေလ့႐ွိၾကသည္။ ယေန႔ ေျမယာအေရာင္းအ၀ယ္ျဖစ္ေသာ ေခတ္တြင္ ေမးျမန္းေျပာဆိုမိေသာ အေၾကာင္းအရာအခ်ိဳ႕သည္  တစ္ဖက္ရြာသားမွ ေျပာဆိုေမးျမန္းရာမွာ “ေယာက္ဖ အခုႏွစ္ ဘာသီးႏွံ စိုက္ေနလဲ?” တစ္ဖက္ရြာသားမွ “အခုႏွစ္ေတာ့ တိုင္စိုက္တယ္” တိုင္ဆိုသည္မွာ ေျမယာကို အကြက္႐ိုက္ၿပီး ေျမယာၿခံယာေပၚတြင္ တိုင္စုိက္ထားသည္ကို ဆိုလိုေလသည္။ ေနာက္ အျခားေသာ႐ြာသားမ်ားမွ အဆိုပါနည္းတူ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး စကားစျမည္ေျပာၾကရာ “ ယခုႏွစ္ ၾကက္သြန္ကို ဘယ္မွာစိုက္မွာလဲ” တစ္ဖက္မွ ျပန္ေျပာရာမွာ “ယခုႏွစ္ေတာ့ ကားေပၚမွာပဲ မိုဘိုင္းစနစ္ျဖင့္(ေ႐ြ႕လ်ားမႈစနစ္) စိုက္ေတာ့မယ္” ဆိုလိုသည္မွာ ေျမယာကို ေရာင္းခ်ၿပီး ၀ိေတာက္(Without)ကား ၀ယ္စီးလိုက္ျခင္းေၾကာင့္ စိုက္ပ်ိဳးဖို႔ရန္ ေျမယာ မ႐ွိေတာ့သျဖင့္ ကားေပၚတြင္သာ စိုက္ရေတာ့မည္ဟု ဟာသအျဖစ္ ေျပာဆို ျဖစ္ၾကေတာ့သည္”။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ မိမိတို႔လူမ်ိဳးမွ ပိုင္ဆိုင္ေသာ ေျမယာသည္ လူမ်ိဳးျခားဆီသို႔ လြယ္လင့္တကူ ေရာက္႐ွိ သြားၾကေလေတာ့သည္။ မိမိတို႔ေဒသသို႔ အျခားေသာ လူမ်ိဳးမ်ား ေရာက္႐ွိေလေလ မိမိတို႔ အမ်ိဳးသားအခြင့္အေရးမ်ား ဆံုး႐ႈံးလာႏိုင္ေလေလ ဆိုသည္မွာ မုခ်ပင္ျဖစ္ေပမည္။
ပအို၀္းလူမ်ိဳးအမ်ားဆံုးေနထိုင္သည့္ ႐ွမ္းျပည္နယ္ေတာင္ပိုင္းသည္ ၁၉၉၁ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး တည္ေဆာက္ၿပီးခ်ိန္တြင္ တိုးတက္ဖြံ႕ၿဖိဳးလာေသာ အေျခအေနႏွင့္ ပြင့္လင္းလာေသာ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္ ဒီမိုကေရစီစနစ္က်င့္သံုးလာၿပီး ေနာက္ပိုင္းတြင္ မိမိတို႔ပအို၀္းေဒသသို႔ အျခားေသာ လူမ်ိဳးျခားမ်ားမွ ေဒသ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားတြင္ ေျမယာ ရယူထားၿပီး အေဆာက္အဦးမ်ားကိုပါ တည္ေဆာက္ႏိုင္ခဲ့ေလၿပီ။ ယခုဆိုရင္ျဖင့္ မိမိတို႔ေဒသတြင္ လူမ်ိဳးျခားတို႔သည္ အလံတလူလူႏွင့္ ၀င့္ၾကြားစြာ စိုက္ထူေနၾကၿပီ ျဖစ္သည္။ ေျမယာ ရယူထားႏိုင္သည့္ အျခားေသာ လူမ်ိဳးျခားမ်ားကို အထင္အျမင္မေပးလိုပဲ အားက်ရေပမည္။ ေျမယာေရာင္းခ်မႈ (တနည္း) ေျမယာ ထိုးအပ္မႈျပဳေသာ မိမိတို႔လူမ်ိဳးသည္သာ အနာဂတ္ အမ်ိဳးသားေရးအတြက္ မေမွ်ာ္ျမင္ပဲ ေငြရလိုေသာ အလိုရမၼက္ ဖံုးလႊမ္းျခင္းေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္သည္။ အျခားေသာ ညီေနာင္တိုင္းရင္းသားမ်ားသည္လည္း ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားမ်ားနည္းတူ ေျမယာမ်ားကို အျခားေသာ လူမ်ိဳးျခားလက္ထဲသို႔ လြယ္လင့္တကူ မေရာက္႐ွိ ႏိုင္ေအာင္ သင္ခန္းစာယူ စီမံထားသင့္သည္။
ေျမယာသည္ သက္႐ွိတိုင္းအတြက္ မ႐ွိမျဖစ္လိုအပ္ေသာ အရာတစ္ခုျဖစ္သည္သာမက လူမ်ိဳးတိုင္းအတြက္ မ႐ွိမျဖစ္ လိုအပ္ေသာအရာတစ္ခုပင္ ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ ႏိုင္ငံတကာတြင္ နယ္နိမိတ္အျငင္းပြားမႈမ်ား မၾကာခဏဆိုသလို ျဖစ္ပြားေလ့႐ွိသည္။ မိမိတို႔ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္လည္း သူ႔ေဒသ၊ ကိုယ့္ေဒသကို စစ္ေရးအရ က်ဴးေက်ာ္မႈမ်ား အခ်ိဳ႕ေနရာတြင္ ႐ွိသလို အမ်ားစုတြင္ စစ္ေရးအရ က်ဴးေက်ာ္မႈ မျပဳၾကေသာ္လည္း အျခားနည္းလမ္းမ်ားျဖင့္ ၀င္ေရာက္မႈ ႐ွိေနပါသည္။ ယေန႔အခ်ိန္သည္ စစ္ေရးေခတ္ ေက်ာ္လြန္သည့္ ႏိုင္ငံေရးေခတ္သို႔ ေရာက္႐ွိလာၿပီ ျဖစ္သည္။ အတိတ္ကာလလို စစ္ေရးက်ဴးေက်ာ္မႈမ်ား မျပဳလုပ္ၾကေတာ့ေပ။ သို႔ေသာ္ ေပ်ာ့ေျပာင္းေသာ စီးပြားေရးပါ၀ါတစ္ခုကို အသံုးျပဳကာ သူ႔ေဒသကို ကိုယ့္ေဒသအျဖစ္ ရ႐ွိေအာင္ သူ႔ေဒသသည္ သူ႔လက္၀ယ္တြင္ မရွိေအာင္ ရည္႐ြယ္ခ်က္ကိုယ္စီျဖင့္ ႏိုင္ငံေရးအရ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ စီးပြားေရးအရ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဘာသာေရးအရေသာ္လည္းေကာင္း စီမံကိန္းအလိုက္ ၀င္ေရာက္မႈမ်ား ႐ွိေနသည္ကို ၾကည့္တတ္သူက ျမင္ေနရေပလိမ့္မည္။ ယခုမိမိတို႔ ေဒသသို႔ အဆိုပါ ဘာသာေရး၊ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ စီးပြားေရးအရ ၀င္ေရာက္လာမႈမ်ား ႐ွိေနၿပီေလာ?? ျမင္ေအာင္ ၾကည့္ေစခ်င္ပါသည္။ အကယ္၍ အဆိုပါ ေျမယာမ်ားသည္ လူမ်ိဳးျခား ေျမယာအျဖစ္သို႔ ေရာက္႐ွိသြားပါက သမိုင္းမွ ေျပာဆိုသြားေသာ မိမိတို႔လူမ်ိဳး အေျခခ် ေနထိုင္လာခဲ့သည့္ ေျမယာေပၚတြင္ ႏွင္ထုတ္မႈအႀကိမ္ႀကိမ္ႏွင့္ ဖိႏွိပ္မႈအဖံုဖံုကို မခံရေလေအာင္ အသက္ေပးလွဴ ကာကြယ္ေပးခဲ့ၾကသည့္ အာဇာနည္ပုဂၢိဳလ္ႀကီးမ်ား၏ အမ်ိဳးသားဂုဏ္အဂၤါ တည္ေဆာက္ေပးမႈကို မိမိတို႔ လက္ထဲတြင္မွ အပ်က္ခံမည္ေလာ?? ယခုပစၥဳပၸန္ကာလ ျဖစ္တည္လာမႈ အေျခအေနအရ မိမိတို႔ေဒသသို႔ ႏိုင္ငံေရးအရ၊ စီးပြားေရးအရႏွင့္ ဘာသာေရးအရ ၀င္ေရာက္လာမႈကို သတိမမူ ဂူမျမင္ပဲ လက္သင့္ခံမည္ေလာ?? အနာဂတ္ အမ်ိဳးသားႏိုင္ငံ တည္ေဆာက္မႈတြင္ ဆက္စပ္နယ္ေျမႏွင့္ ထက္၀က္ေက်ာ္ လူဦးေရဆိုသည္ကို မ်က္ကြယ္ျပဳေနမည္ေလာ?? ဟု အမ်ိဳးသား ဂုဏ္အဂၤါရပ္မ်ားႏွင့္အညီ ထိုက္သင့္ေသာ အမ်ိဳးသားေရး အခြင့္အေရးကို လိုလားေသာ မ်ိဳးခ်စ္တိုင္းရင္းသား ျပည္သူမ်ားကို ေမးခြန္းပန္လိုပါသည္။
အမ်ိဳးသားႏိုင္ငံတည္ေဆာက္မႈ (သို႔မဟုတ္) ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံတည္ေထာင္မႈ သမိုင္းတြင္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ားအတြက္ ထုိက္သင့္သည့္အခြင့္အေရးမ်ား အျပည့္အ၀ မရ႐ွိခဲ့သည္ကို လာမည့္ ညီလာခံမွသည္ အနာဂတ္ကာလမ်ားတြင္ ပအို၀္းလူမ်ိဳးႏွင့္ဘ၀တူ ညီေနာင္တိုင္းရင္းသားမ်ားအတြက္ အခြင့္အေရးမ်ား ရ႐ွိလာေအာင္ ထိန္းသိမ္းရမည့္ ဂုဏ္အဂၤါရပ္မ်ားကို ထိန္းသိမ္းႏိုင္ပါမွ၊ ျဖည့္ဆည္းရမည့္ အရာမ်ားကို ျဖည့္ဆည္းထားႏိုင္ပါမွသာ မိမိတို႔ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ားဘ၀ မ်က္ႏွာပန္းလွႏိုင္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ဆႏၵျပဳရင္း တင္ျပလိုက္ရပါသည္-

ခြန္ဗန္ထို၊ စမ္းဖက္ေ႐ြ၊ ခြန္ျဖားဗြာခမ္း

Powered by Blogger.