Wednesday, September 28, 2016

မေမ့သင့္မေပ်ာက္ကြယ္သင့္ေသာ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို႔၏ ရိုးရာလက္မႈပညာမ်ား

ေတာင္ႀကီး၊ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္၊ စက္တင္ဘာလ (၂၉) ရက္


ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို႔၏ လူေနမႈဘ၀သည္ သမိုင္းေၾကာင္းခိုင္မာထင္ရွားေသာလူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးတို႔သည္မိမိ၏ကိုယ္ပိုင္သမိုင္းမ်ားကို အစဥ္ထာ၀ရတန္ဖိုး မထားရွိျခင္းေၾကာင့္ေမွးမွိန္ျခင္းမ်ားျဖင့္လည္းမကင္းႏိုင္ခဲ့ေပ။ တခ်ိဳ႕အသိပညာရွင္ အတတ္ပညာရွင္မ်ားသည္ မိမိတို႔၏အသိပညာ၊ အတတ္ပညာမ်ားကို လွ်ိဳ႕၀ွက္ဖံုးကြယ္ပစ္ခဲ့ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေနာင္လာေနာက္သားလူငယ္မ်ားသည္ မိမိတို႔ကိုယ္ပိုင္ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထံုးတမ္းအစဥ္အလာမ်ားကို ေကာင္းစြာမသိရွိရဘဲ ဇေ၀ဇ၀ါျဖင့္ ဘ၀ကိုျဖတ္သန္းခဲ့ၾကရပါသည္။ မိမိတို႔ ပအို၀္းလူမ်ိဳးကိုယ္ပိုင္သမိုင္း အထင္အရွားရွိေနျခင္းကိုယေန႔ေခတ္လူငယ္မ်ားသည္ က်မ္းစာအဖံုဖံုစံုလင္စြာေလ့လာမွတ္သားရမွသာလွ်င္ မိမိတို႔ကိုယ္ပိုင္ယဥ္ေက်းမႈအေမႊအႏွစ္မ်ားထင္ရွားရွိေနျခင္းကိုသိရမည္ျဖစ္သည္။
ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို႔၏ အသံုးအေဆာင္ပစၥည္းမ်ားအေၾကာင္းကိုေလ့လာၾကစို႔။ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို႔၏ အသံုးအေဆာင္ပစၥည္းမ်ားမွ “ေတာင္းပ်ာ” သည္ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို႔၏ အသံုးအေဆာင္တစ္ခုျဖစ္သည္။ ခါးပတ္တြင္ ခ်ိတ္တြဲယူေဆာင္ထားၿပီးဓားႏွင့္အျခားပစၥည္းမ်ားထည့္ရန္ရည္ရြယ္ျပဳလုပ္ထားေသာအရာျဖစ္၍ ႏွီး၀ါးျဖင့္ ယက္လုပ္ထားေသာလက္မႈပညာတစ္မ်ိဳးပင္ျဖစ္သည္။ အထူးသျဖင့္ လက္သမားမ်ားအတြက္ စူး၊ ေဆာက္၊ တူ၊ သံထည့္သြင္းယူေဆာင္ရန္ အသံုးျပဳေသာပစၥည္းတစ္မ်ိဳးျဖစ္ပါသည္။ “ေဖာ့” သည္ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို႔၏ ရိုးရာလက္မႈပညာျဖစ္၍ ၀ါးႏွီးျဖင့္ယက္လုပ္ထားသည့္ ျမန္မာအေခၚ ပလိုင္း အမ်ိဳးအစား ျခင္းေတာင္းတစ္မ်ိဳး ပင္ျဖစ္သည္။ “ေမေနာ္” သည္ ေက်းလက္ေနေတာင္သူလယ္သမားမ်ား၏ အသံုးအေဆာင္ပစၥည္းတစ္ခုျဖစ္ၿပီးေမေနာ္သည္ အသီးအရြက္ထည့္စရာေတာင္းဟုေသာ္လည္းေကာင္း၊ ၾကက္သြန္ျဖဴႏုတ္ရာတြင္ အပင္ျပတ္သြားေသာ ၾကက္သြန္ဥကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ သနပ္ဖက္ေလွာ္ၿပီးခ်ိန္ ေလွာ္ၿပီးသနပ္ဖက္ေျခာက္ကိုထည့္ရန္ေသာ္လည္ေကာင္းအသံုးျပဳေသာေတာင္းတစ္မ်ိဳးျဖစ္သည္။ “ယံုး“ သည္ ေက်းလက္ေနေတာင္သူလယ္သမားမ်ား၏ အသံုးအေဆာင္တစ္ခုျဖစ္ၿပီး စပါးထည့္ရန္ အထူး ယက္လုပ္ထားေသာ ေတာင္းႀကီးတစ္မ်ိဳးျဖစ္သည္။ “ေက်ာက္က်ီႏွင့္ လံုးျခြ” ေက်ာက္က်ီသည္ ႏြားေခ်းက်ံဳးရာတြင္ အသံုးျပဳေသာအရာတစ္မ်ိဳးျဖစ္ၿပီး “ေက်ာက္က်ီ”ႏွင့္ တြဲဖက္အသံုးျပဳရန္အတြက္ “လံုးျခြ” ႏွင့္တြဲသံုးမွသာလွ်င္ ႏြားေခ်းက်ံဳးရန္အဆင္ေျပမည္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ပအိို၀္းတိုင္းရင္းသားတို႔သည္ “ ေက်ာက္က်ီႏွင့္လံုးျခြ” ႏွစ္မ်ိဳးတြဲသံုးေနသည္ကို ျမင္ေတြ႔ေနရပါသည္။ “ထီေဆ့” သည္ ေရထည့္ရန္ အတြက္ဗူးသီးကို ျပင္ဆင္ျပဳလုပ္ထားေသာအရာတစ္မ်ိဳးျဖစ္ၿပီး တရားနာေရစက္ခ်ရာတြင္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေတာင္သူလယ္သမားမ်ား ၿခံသြားရာတြင္ ေသာက္စရာေရးဗူးအျဖစ္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ခရီးသြားရာတြင္ ခရီးေဆာင္ေရဗူးအျဖစ္ေသာ္လည္ေကာင္း ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို႔၏ အသံုးအေဆာင္တစ္မ်ိဳးပင္ျဖစ္သည္။ “ ေျခာင္းေပြး“ သည္ သနပ္ဖက္လုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္သူမ်ားအတြက္ အသံုးျပဳေသာကိရိယာတစ္မ်ိဳးျဖစ္ၿပီး ေလွာ္ၿပီးေသာသနပ္ဖက္မ်ားကို အရြက္လိုက္ေရြးၿပီးေခြထည့္စရာအျဖစ္ ေျခာင္းေပြးကိုအသုံးျပဳၾကပါသည္။ ေျခာင္းေပြးသည္ သနပ္ဖက္တစ္မ်ိဳးတည္းကိုသာအသံုးျပဳေနသည္ကို ျမင္ေတြ႔ေနရပါသည္။ “ သြဳမ္တြိဳင္” သည္ ေက်းလက္ေနပအို၀္းတိုင္းရင္းသားမ်ား၏ အိမ္တိုင္းအိမ္တိုင္းတြင္ မီးဖိုေပၚ၌တပ္ဆင္ထားေသာ ကိရိယာတစ္မ်ိဳးျဖစ္ၿပီး “ ထီတေတာက္ႏွင့္ ထီေဆ့” မ်ားသည္လည္း ‘သြဳမ္တြိဳင္’ ေပၚတြင္ တင္ေလ့ရွိပါသည္။ “ေတာင္းပြိဳ” သည္ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားမ်ား၏ အသံုးအေဆာင္လြယ္အိတ္ျဖစ္ၿပီး ခရီးသြားရာတြင္ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ျခံသြားရာတြင္ေသာ္လည္းေကာင္းအသံုးျပဳၾကပါသည္။ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားမ်ား၏ ရိုးရာ “ေတာင္းပြိဳ” မ်ားသည္ ကိုယ္ပိုင္ဟန္မ်ားျဖင့္အေရာင္မ်ိဳးစံုယက္လုပ္ၾကၿပီး လူႀကိဳက္အမ်ားဆံုးျဖစ္ေသာ အရာတစ္မ်ိဳးပင္ျဖစ္သည္။ “ဖြိဳင္ဟံး” သည္ ေက်းလက္ေနပအို၀္းတိုင္းရင္းသားမ်ား၏ ေနအိမ္တြင္ ယေန႔တိုင္အသံုးျပဳေနသည္ကို ျမင္ေတြ႔ေနရပါသည္။ “နကဲင္း” သည္ ေပါင္းရွင္းရာတြင္လည္းေကာင္း၊ ျမက္ခင္းပင္မ်ားကိုရွင္းလင္းရာ၌လည္းေကာင္း ေက်းလက္ေနေတာင္သူ လယ္သမားမ်ား၏ အသံုးျပဳေသာ အသံုးအေဆာင္ပစၥည္းတစ္မ်ိဳးျဖစ္သည္။ “လမ္းပ” သည္ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားမ်ား၏ ေခါင္းေပါင္းရန္အတြက္ အသံုးအေဆာင္တစ္မ်ိဳးျဖစ္ၿပီးအမ်ိဳးသားမ်ားအတြက္ “ကတူးေပါက္”ဟုေခၚဆိုိၿပီးမိန္းကေလးမ်ားအတြက္ “ပ၊ လမ္းပ” ေနရာေဒသအလိုက္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေခၚဆိုေလ့ရွိၾကပါသည္။ ပအို၀္းတိိုင္းရင္းသားမ်ားပြဲလမ္းသဘင္ က်င္းပေသာေနရာမ်ားတြင္ ပအို၀္းရိုးရာ၀တ္စံုမ်ားကို ၀တ္ဆင္ၿပီး “တ၊ပ” မ်ားကိုေခါင္းေပၚေပါင္းၿပီး အသံုးျပဳၾကပါသည္။ “ကတူးခ်ဲ႕” သည္ ပအို၀္းအမ်ိဳးသမီးမ်ား အလွအပ၀တ္စားဆင္ယင္သည့္အခါတြင္ အသံုးျပဳေလ့ရွိေသာရိုးရာ “ဆံထိုး” တစ္မ်ိဳးပင္ျဖစ္သည္။
ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားမ်ား၏ မေမ့သင့္မေပ်ာက္ကြယ္သင့္ေသာရိုးရာလက္မႈပညာမ်ားကို ဆက္လက္ ထိန္းသိမ္းရန္ လိုအပ္ၿပီး ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားမ်ား၏ အသံုးအေဆာင္ ရိုးရာပစၥည္းမ်ားကို မပေပ်ာက္္ေအာင္ လူႀကီးမ်ား၊ သမိုင္းပညာရွင္မ်ားႏွင့္လူငယ္မ်ားက၀ိုင္း၀န္းဆက္လက္ထိန္းသိမ္းမွသာလွ်င္ မ်ိဳးဆက္သစ္ အနာဂတ္ပအို၀္းလူငယ္မ်ားသည္လည္း တန္ဖိုးရွိေသာေရွးဘိုးဘြား၊ ေဘး၊ ဘီဘင္ခ်န္ထားေပးခဲ့ေသာ အေမႊအႏွစ္မ်ားကိုေကာင္းစြာ ဆက္လက္ထိန္းသိမ္းႏိုင္ၾကမည္ျဖစ္ပါသည္။ ပအို၀္းရိုးရာလက္မႈပညာမ်ားသည္ ေက်းလက္ေနပအို၀္းတိုင္းရင္းသားမ်ား၏ ေက်းရြာတိုင္း၊ ေက်းရြာတိုင္းသိရွိၿပီးျဖစ္သည့္အတြက္ ရိုးရာလက္မႈပညာမ်ားကိုဆက္လက္ထိန္းသိမ္းႏိုင္ရန္မွာ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားမ်ား အားလံုးလူတိုင္း တာ၀န္ရွိၾကသည္ဟု မိမိယံုၾကည္ပါသည္။ ပအို၀္းရိုးရာအသံုးအေဆာင္ပစၥည္းမ်ားကို စာေရးသူအေနျဖင့္ သိရွိသေလာက္သာတင္ျပေရးသားျခင္းျဖစ္ၿပီး စာဖတ္သူမ်ားအေနျဖင့္ ထပ္မံရွာေဖြဖတ္ရႈၾကပါရန္ တင္ျပရင္းနိဂံုးခ်ဳပ္အပ္ပါသည္။

ကိုးကားခ်က္ ။ ။ ျပည္ေထာင္စုထဲကပအို၀္း ။ 
မ်င္းမိုရ္ခမ္းမူးေပး
Powered by Blogger.