ဓါတ္ပံု - ျပည္ေထာင္စုထဲက ပအို၀္း
စာေပသင္ၾကားျခင္း(ပရိယတၱိသာသနာ)၊ က်င့္ႀကံအားထုတ္ျခင္း(ပဋိပတၱိသာသနာ)ႏွင့္ ထိုးထြင္း သိျမင္ျခင္း(ပဋိေဝဒသာသနာ) သာသနာေတာ္သုံးရပ္ရွိရာတြင္ စာေပသင္ၾကားျခင္းသည္ အေျခခံပဓာန အက်ဆုံးလုပ္ငန္းျဖစ္သည္။ စာေပသင္ၾကားျခင္း(ပရိယတၱိသာသနာ)သည္ ကန္ေဘာင္ႏွင့္တူ၏ က်င့္ႀကံအားထုတ္ျခင္း(ပဋိပတၱိသာသနာ)သည္ ေရႏွင့္တူ၏ ကန္ေဘာင္ရွိမွ ေရတည္တံ့ႏိုင္သကဲ့သို႕ ေရရွိမွ ၾကာမ်ဳိးငါးပါးလည္း ေရမွာ ရွင္သန္ေပါက္ေရာက္ၿပီး ပြင့္လန္းႏိုင္သည္။ မဂ္ဖိုနိဗၺာန္ကို ထိုးထြင္း၍ သိျမင္ျခင္းသည္ ၾကာႏွင့္တူပါသည္။ ဤေရကန္ဥပမာသည္ ျမတ္စြာဘုရား၏ သာသနာေတာ္သုံးရပ္ကို ဥပမာတင္စားရာတြင္ အဓိပၸာယ္ျပည့္စုံလွေပသည္။ ေတြးျမင္ႀကံဆေလ သေဘာတရား က်ယ္ျပန္႔ေလ ျဖစ္ေပေတာ့သည္။
ဗုဒၶသာသနာေတာ္ အခ်ိန္ၾကာျမင့္စြာ တည္တံ့ခိုင္ၿမဲေစရန္အတြက္ ပိဋကတ္စာေပမ်ားသည္မ်ားစြာ အေထာက္အကူျပဳေပသည္။ သာသနာေတာ္တည္တံ့ျပန္႔ပြားေစရန္အတြက္ ပရိယတၱိစာေပသင္ၾကားပို႔ခ်ေသာ သံဃာေတာ္တို႔၏ ဂုဏ္ေက်းဇူးသည္ အနေႏၱာအနႏၱ အဆုံးအစမရွိ ႀကီးမားက်ယ္ျပန္႔လွပါသည္။ သံဃာေတာ္တို႔ေနာက္တြင္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ကို တည္တံ့ျပန္႔ပြားေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေသာ ပုဂၢိဳလ္တို႔မွာ ပအိုဝ္းတိုင္းရင္းသားတို႔၏ ေမာ္(စာေဟာဆရာဓမၼကထိကလူပုဂၢိဳလ္) ျဖစ္သည္။ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား သက္ေတာ္ထင္ရွားရွိစဥ္ကပင္ တရားေဟာကြ်မ္းက်င္ေသာ လူပုဂၢိဳလ္ဓမၼကထိကမ်ား ရွိခဲ့ပါသည္။ အမ်ဳိးသားမ်ားထဲတြင္ စိတၱသူၾကြယ္သည္ ထင္ရွား၏။ တရားေဟာကြ်မ္းက်င္သျဖင့္ စိတၱသူၾကြယ္အား ထူးခၽြန္မႈ “ဧတဒဂ္” ဘြဲ႕ကို ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားကိုယ္တိုင္ ခ်ီးျမင့္ေပးအပ္ခဲ့ပါသည္။
သာသနာေတာ္ႏွစ္ ၁၆၀၁-ခုႏွစ္၊ သကၠရာဇ္ ၄၁၉-ခုႏွစ္၊ ခရစ္ႏွစ္ ၁၀၅၇-ခုႏွစ္ အရိမဒၵနပူရ ပုဂံျပည္ အေနာရထာမင္းက သုဝဏၰဘူမိသထုံျပည္ဘုရင္မႏုဟာကို စစ္ျဖင့္တိုက္ယူ၍ ပိဋကတ္သုံးပုံ အစုံသုံး ဆယ္ကို သုံးဆယ့္ႏွစ္စီးေသာ ဆင္ျဖဴေတာ္ျဖင့္ တင္ေဆာင္ၿပီးလွ်င္ ဘုရင္မိဖုရားႏွင့္တကြ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ား၊ အသိပညာရွင္အတတ္ပညာရွင္မ်ားဘူမိကို ပုဂံျပည္သို႔ ေဆာင္ႏွင္းခဲ့သည္မွာ ျမန္မာရာဇဝင္ သမိုင္းက်မ္းတို႔တြင္ ထင္ရွားပါရွိေလသည္။ သုဝဏၰဘူမိသထုံျပည္မွာ အုပ္ခ်ဳပ္သူဘုရင္မင္း၊ ကိုးကြယ္ရာ ရဟန္းသံဃာေတာ္ႏွင့္ အသိပညာရွင္ အတတ္ပညာရွင္မ်ား မရွိေတာ့သည့္ေနာက္ပိုင္းကာလတြင္ ပအိုဝ္းျပည္သူတို႔သည္ သထုံျပည္မွ ကိုးအုပ္စုခြဲ၍ ထြက္ခြာသြားၾကသည္။
ကိုးအုပ္စုထဲတြင္ ေမာ္ေထာဖာသည္ ပခုကၠဴအုပ္စု ေခါင္းေဆာင္ေကာင္းတစ္ဦးျဖစ္ခဲ့သည္။ အသိပညာအတတ္ပညာႏွင့္လည္း ျပည့္စုံသည္။ ထိုစဥ္အခါကပင္လွ်င္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ ထြန္းလင္းျပန္႔ပြားရန္ သာသနာျပဳၾကေသာ ဓမၼကထိက လူပုဂၢိဳလ္စာေပေဟာဆရာ “ေမာ္” ရွိခဲ့သည္ဟု သမိုင္းေျခရာခံ၍ သိရွိႏိုင္ သည္။
ေရွးေခတ္အခါ ဥကၠလာပ၊ အသိတဥၥန၊ ေပါကၡရဝတီျပည္ဟု အမည္တြင္ေသာ တိဂုမၺဒဂုံဟုလည္း အမည္ရွိေသာ ယခုေခတ္ျမန္မာႏိုင္ငံ ရန္ကုန္းတိုင္းတြင္ “ေမွာ္ဘီ” အရပ္ေဒသသည္လည္း ေက်ာ္ေစာ ထင္ရွားေသာ သာသနာျပဳ ဓမၼကထိက လူပုဂၢိဳလ္စာေဟာဆရာ “ေမွာ္ဘီ”၏ ေနထိုင္ရာအရပ္ေဒသ တစ္ခုျဖစ္သည္။ ရန္ကုန္တိုင္း အင္းစိန္ၿမိဳ႕နယ္တြင္ လူေနရပ္ကြက္အမည္ ေတာင္သူကုန္းလည္းရွိေနသည္။ ေတာင္သူသည္ ေရွးေခတ္ပအိုဝ္းလူမ်ဳိးတို႔၏ အမည္ေဟာင္းျဖစ္သည္။
ခရစ္ႏွစ္ ၁၇၅၅-ခုႏွစ္တြင္မွ ကုန္းေဘာင္မင္းဆက္ အေလာင္းမင္းဘုရားႀကီးက ရန္အေပါင္းကို ကုန္စင္ေအာင္ျမင္၍ ရန္ကုန္ဟု အမည္သစ္ေခၚတြင္ေစခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။ ဤသမိုင္း ျဖစ္စဥ္ျဖစ္ရပ္တို႔ကို ေျခရာခံလိုက္၍ရေသာ အေထာက္အထားတို႔ျဖင့္ ထင္ျမင္ယူဆရမည္ဆိုပါက ပအိုဝ္းေမာ္သည္ ေရွးေခတ္ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကတည္းက ရွည္လ်ားခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။
ပအိုဝ္းေမာ္(စာေဟာဆရာ)သည္ သာေရး၊ နာေရး၊ လူမႈေရးမ်ား အေရးပါေသာ အခန္းက႑မ်ားတြင္ ပါဝင္လ်က္ရွိၾကပါသည္။ လူမႈေရးမ်ားတြင္ ပါဝင္၍ ဗုဒၶသာသနာျပဳသူမ်ားျဖစ္သည္။ ပအိုဝ္းတို႔ လူမႈေရး၊ ဘာသာေရးတို႔တြင္ လိမၼာေရးျခားရွိေအာင္ တမလြန္ေလာက အက်ဳိးရွိေအာင္ ေက်းဇူးျပဳသူမွာ ပအိုဝ္းေမာ္(စာေဟာဆရာ) မ်ားပင္ျဖစ္သည္။
ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕ ပထမေတာင္ေက်ာင္းႀကီးစာသင္တိုက္ ဦးစီးပဓာနနယကဆရာေတာ္ ဘဒၵႏၲနရိႏၵ အဂၢမဟာပ႑ိတဆရာေတာ္ႏွင့္ ၁၉၇၃-၇၄-ခုႏွစ္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ပအုိဝ္းစာေပႏွင့္ယဥ္ေက်းမႈမဂၢဇင္း တြင္ ခ်မ္းသာ(လြယ္ကပ္)မွ ပအိုဝ္းေမာ္အေၾကာင္း သိေကာင္းစရာေဆာင္းပါးတြင္ ပအိုဝ္းေမာ္အသင္း ဖြဲ႕စည္းသင့္ေၾကာင္း တိုက္တြန္းႏူိးေဆာ္အသိေပးခဲ့ပါသည္။ ၁၃၃၉-ခုႏွစ္ တေပါင္းလျပည့္ေန႔ ခရစ္ႏွစ္ ၁၉၈၇-ခုႏွစ္ မတ္လ (၂၃)ရက္ေန႔တြင္ ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕နယ္၊ ေနာင္ခဲေက်းရြာအုပ္စု၊ ေနာင္ယာသုဲင္၌ တေပါင္းလျပည့္ ပအိုဝ္းအမ်ဳိးသားေန႔အထိမ္းအမွတ္ပြဲေတာ္တြင္လည္း ပအိုဝ္းေမာ္ပုဂၢိဳလ္မ်ား (၁၃၆)ဦး တက္ေရာက္ခဲ့ပါသည္။
ပအိုဝ္းစာေပႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈအဖြဲ႕ ဗဟိုေကာ္မတီသည္ ၁၉၉၇-ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လ (၁)(၂)ရက္ေန႔ မ်ားတြင္ ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕နယ္၊ ဖာမြန္းေက်းရြာအုပ္စု၊ ဖာမြန္းဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္း၌ စာေပယဥ္ေက်းမႈဗဟို အစည္းအေဝးတစ္ရပ္ကို ေခၚယူက်င္းပခဲ့သည္။ ထိုစာေပယဥ္ေက်းမႈ အစည္းအေဝးပြဲသို႔ ေတာင္ေပၚ ေျမျပန္႔မက်န္ ၿမိဳ႕နယ္ေပါင္းစုံမွ စာေပယဥ္ေက်းမႈအဖြဲ႕မ်ား တက္ေရာက္ခဲ့ၾကသည္။ ဤအစည္းအေဝးပြဲႀကီးမွ စာေပယဥ္ေက်းမႈ ေရွ႕လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကို ခ်မွတ္ႏိုင္ခဲ့သည္။ ေရွးလုပ္ငန္းစဥ္မ်ားထဲတြင္ ပအိုဝ္းေမာ္ (စာေဟာဆရာ)အသင္း ဖြဲ႕စည္းရန္ ပါရွိခဲ့ေလသည္။
၁၉၉၉-ခုႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာလ (၂၄)ရက္ မွ (၁၀)ရက္အတြင္း ပအိုဝ္းေဒသအတြင္းရွိ ျမင့္မိုရ္ခမ္း (အေနာက္ပိုင္း)(အေရွ႕ပိုင္း)၊ သူရိယခမ္း၊ ခြန္ျဖားဗြာခမ္း၊ စႏၱာခမ္းျဖင့္ (၅)ေနရာခြဲ၍ ပအိုဝ္းစာေပႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈ ဗဟိုေကာ္မတီဝင္ ဦးစင္းခံလွ၊ ဦးခြန္မင္းေက်ာ္၊ ျဖားေမာ္နႏၲလူး၊ ျဖားေမာ္ပဲႏွင့္ ဝိဓူရခြန္ထြန္းတို႔က စည္းရုံးေရးခရီးထြက္ၿပီး ပအိုဝ္းေမာ္ပုဂၢိဳလ္ (၃၁၉)ဦးတို႔ကို စည္းရုံးႏိုင္ခဲ့သည္။
၁၃၆၁-ခုႏွစ္၊ ျပာသိုလျပည့္၊ ၾကာသပေတးေန႔တြင္ ပအိုဝ္းအမ်ဳိးသားအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးနယ္ေျမရွိ တိုင္း(ခမ္း)အလိုက္ ပအိုဝ္းေမာ္ဦးစီးအဖြဲ႕ဝင္ (၄)ဦးႏွင့္ ေမာ္အဖြဲ႕ဝင္ (၃၁၉)ဦးတို႔ကို စုစည္းၿပီး ပအိုဝ္း ေမာ္အသင္းကို ေအာင္ျမင္စြာ ဖြဲ႕စည္းႏိုင္ခဲ့သည္။ ပအိုဝ္းေမာ္အသင္းတြင္ ပအိုဝ္းစာေပႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈအဖြဲ႕ (ဗဟို)ဥကၠ႒ တစ္ဦးပါဝင္ေသာ ပအိုဝ္းေမာ္နာယက (၃)ဦးႏွင့္ ပအိုဝ္းေမာ္ဥကၠ႒၊ အတြင္းေရးမွဴး၊ အဖြဲ႕ဝင္ မ်ားပါရွိေသာ အလုပ္အမႈေဆာင္ (၇)ဦးတို႔ကို ပအိုဝ္းေမာ္အသင္း ဖြဲ႕စည္းပုံစည္းမ်ဥ္းႏွင့္အညီ အမ်ဳိးဘာသာ သာသနာဆိုင္ရာလုပ္ငန္းမ်ားကို စည္းလုံးညီညြတ္စြာ ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိပါသည္။
ပအိုဝ္းေမာ္(စာေဟာဆရာ) ဘဝသည္ မိမိေနထိုင္ရာ ရပ္ရြာ၌လည္းေကာင္း၊ အျခားရပ္ရြာေဒသ မ်ားသို႔လည္းေကာင္း၊ အလွဴရွင္တစ္ဦးျဖစ္ေစ၊ အလွဴရွင္မ်ားစုေပါင္း၍ျဖစ္ေစ ပင့္ဖိတ္သျဖင့္ သြားေရာက္၍ တရားဓမၼမ်ားကို သၿဂၤိဳလ္ေဟာေျပာရပါသည္။ အမ်ားအားျဖင့္ တစ္ရပ္တစ္ေက်းသို႔ သြားေရာက္၍ တရား ဓမၼေဟာၾကားရပါသည္။ ပအိုဝ္းေမာ္(စာေဟာဆရာ) ဘဝသည္ ခရီးသြား၍ သာသနာျပဳရသျဖင့္ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားလိုလားႏွစ္သက္ေသာ ဘဝျဖစ္မည္ဟု ယူဆယုံၾကည္ဖြယ္ရာရွိပါသည္။
သို႔ျဖစ္ပါ၍ ပအိုဝ္းေမာ္(စာေဟာဆရာ)တိုင္း မိမိတို႔၏ ဘဝကို တန္ဖုိးထားျမတ္ႏိူးႏိုင္ၾကပါေစ၊ ပအိုဝ္းျပည္သူတို႔ကလည္း အေလးဂရုျပဳတန္ဖိုးထား ျမတ္ႏိူးဖြယ္ရာေကာင္းေသာ ပအိုဝ္းယဥ္ေက်းမႈဓေလ့ တစ္ခုကို အားေပခ်ီးေျမာက္ႏိုင္ၾကေစ။
ကိုးကား - ျပည္ေထာင္စုထဲက ပအိုဝ္းစာအုပ္မွ မွ်ေ၀ေဖာ္ျပျခင္းျဖစ္သည္။
လြန္းလိြဳ
ခမ္းလြယ္လုံ(ပင္ေလာင္;)
Like On Facebook
Follow On Twitter
Subscribe On RSS